Ulama berbeza
pendapat tentang status
musafir bagi seorang yang
dalam perjalanannya singgah
di sebuah daerah
untuk beberapa hari. Adakah
orang tersebut masih
diperbolehkan mengqasarkan sembahyangnya atau
tidak? Ada yang menyatakan jumlah
hari yang tertentu seperti
tiga hari, empat
hari, sepuluh hari
atau lapan belas
hari dan ada pula yang beranggapan apabila seseorang
itu bermusafir maka dia
tetap dibolehkan mengqasarkan
sembahyang sehinggalah dia kembali ke tempat asalnya. Di Malaysia rata-ratanya
berpendapat apabila seorang musafir singgah
di suatu tempat
maka dia hanya
boleh mengqasarkan
sembahyang selama 3
hari sahaja dan
untuk hari yang keempat
dan seterusnya hendaklah
dia menyempurnakan sembahyangnya. Namun
begitu pendapat bahawa
tidak ada batasan tempoh tertentu
adalah lebih menghampiri
kebenaran disebabkan keumuman Firman
Allah Subhanahu wa
Ta'aladalam mengsyari’atkan sembahyang
qasar ini.
Dan apabila kamu
musafir di muka
bumi, maka kamu tidaklah berdosa
"mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang.
Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam juga tidak membatasi jumlah
hari yang tertentu
yang dibenarkan mengqasar sembahyang. Malah
kewujudan hadis-hadis dengan
jumlah hari yang berbeza menunjukkan tidak ada batasan
jumlah hari yang tertentu dalam hal
ini. Perbezaan jumlah
hari tersebut hanyalah
menunjukkan keragaman corak musafir Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam . Mari kita sama-sama melihat hadis-hadis
tersebut.Dari Jabir bin
Abdillah, dia berkata:
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bermukim di Tabuk selama dua puluh hari
(dan baginda) mengqasarkan sembahyang.”
Diriwayatkan
dari Imran bin
Hushain, dia berkata:
“Aku berperang bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pada saat
penaklukan kota Mekah,
maka baginda bermukim
di Mekah selama lapan
belas malam dan
tidak sembahyang kecuali
sebanyak dua rakaat (qasar).”
Yahya bin Abi
Ishak berkata: “Saya mendengar Anas
bin Malik berkata: “Kami pernah
musafir bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
dari Madinah ke
Mekah. Selama dalam
musafir itu baginda melakukan
sembahyang secara dua
rakaat (qasar kecuali Maghrib) sehingga
kembali ke Madinah.
Saya bertanya: “Berapa lamakah anda
berada di kota
Makkah?” Anas menjawab:
“Kami menginap di Kota Makkah selama sepuluh hari.”
Jelas dalam hadis-hadis
di atas Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallamtidak
membatasi tempoh hari bagi mengqasarkan
sembahyang. Malah Syaikh Sayyid Sabiq rahimahullah telah membawa
beberapa atsar dari para sahabat
yang menunjukkan mereka
tetap mengqasarkan sembahyang walaupun
mereka singgah di
satu daerah dalam
jangka masa yang lama.
Miswar bin Makhramah
berkata: “Kami bermukim dengan Sa’ad di salah satu desa di
wilayah Syam selama empat puluh
hari. Selama itu
Sa’ad tetap mengqasarkan
tetapi kami mencukupkan.” Berkata
Nafi’: “Abdullah bin
‘Umar bermukim di Azerbaijan
enam bulan dan
tetap bersembahyang dua rakaat ketika tertahan oleh salji waktu
memasukinya.” Hafash bin Ubaidullah mengatakan
bahawa Anas bin
Malik bermukim di Syam dua tahun
dan terus bersembahyang sebagai musafir. Dan
menurut Anas, para
sahabat Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam bermukim di Ramhurmuz
selama tujuh bulan
dan tetap mengqasarkan sembahyang, sedang menurut Hassan, dia bermukim
dengan ‘Abd al-Rahman bin Samurah di Kabul selama dua tahun dan ‘Abd al-Rahman terus mengqasarkan tapi tidak menjamak. Kemudian
Ibrahim mengatakan pula
bahawa para sahabat pernah
bermukim di Rayy
selama setahun atau lebih, dan
di Sijistan selama
dua tahun (dan
mereka tetap mengqasarkan
sembahyang.)
Demikianlah
amalan para sahabat
Nabi radhiallahu 'anhum . Mereka
inilah manusia yang paling hampir dengan
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam malah merekalah
golongan yang paling
tahu tentang ajaran-ajaran baginda.
Mereka inilah (iaitu
golongan muhajirindan anshar) juga
yang telah dipuji
oleh Allah 'Azza
wa Jalla sebagaimana Firman-Nya:
Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi
bantuan) dari orang-orang
"Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang
yang menurut (jejak
langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha
akan mereka dan mereka pula redha
akan Dia, serta
Dia menyediakan untuk
mereka Syurga-syurga yang
mengalir di bawahnya beberapa
sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah
kemenangan yang besar.
Bahkan baginda shallallahu
‘alaihi wasallam sendiri telah
memuji para sahabatnya
radhiallahu 'anhum sebagai generasi terbaik umat ini dan baginda telah
memberi satu jaminan sekiranya kita berada di atas manhaj para sahabat maka
kita akan termasuk dalam golongan yang selamat.
Telah bersabda Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam: “Umatku yang
terbaik adalah umat dikurunku,
kemudian umat yang sesudahnya dan umat yang sesudahnya lagi.
Dan umatku akan
berpecah menjadi tujuh
puluh tiga golongan, semuanya
akan masuk neraka kecuali satu. Para sahabat bertanya: “Siapakah golongan
itu wahai Rasulullah?”
Baginda bersabda: “Mereka yang
mengikuti jalan hidupku
dan para sahabatku.”
Oleh itu wajarkah
untuk kita masih
ragu-ragu dengan sunnah Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam serta amalan
para sahabatnya radhiallahu
'anhum dalam permasalahan ini sehingga kita lebih utamakan amalan yang
hanya diwarisi secara
turun temurun dari
nenek moyang kita.
Seterusnya kita akan
melihat ulasan Syaikh
Sayyid Sabiq rahimahullah
berkaitan dengan tempoh
perjalanan yang dibolehkan mengqasarkan sembahyang:
Seorang musafir itu
boleh terus mengqasar sembahyangnya selama
dia masih dalam
musafir. Jika dia bermukim
di suatu tempat
kerana sesuatu keperluan
yang hendak diselesaikannya maka dia tetap
boleh mengqasarkan sembahyangnya sebab
dia masih dianggap
sebagai musafir walaupun
bermukimnya di sana sampai bertahun-tahun lamanya. Adapun kalau
dia bermaksud hendak
bermukim di sana
dalam waktu yang tertentu
(yang telah diketahui
pada awal musafirnya-pen) maka
menurut pendapat yang
terkuat yang dipilih oleh Imam
Ibnu Qayyim rahimahullah , bermukimnya
itu belum lagi menghilangkan
hukum musafir, baik lama
atau sebentar, selama dia
tidak berniat hendak
menjadi penduduk tetap di tempat
itu.
Setelah membawa pelbagai
pendapat yang membatasi
jumlah hari tertentu yang
dibolehkan mengqasarkan sembahyang,
Imam Muhammad bin Ismail al-Shon’ani rahimahullah telah menulis:
Sudah jelas tidak
ada dalil yang
menunjukkan Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam tidak mengqasarkan sembahyang selama masa
safar telah melebihi dari
waktu-waktu yang disebutkan di
atas. Apabila tidak ada
dalil yang menunjukkan penentuan batas
waktu, maka pendapat
yang lebih mendekati kebenaran ialah
boleh sentiasa mengqasarkan
sembahyang selama dalam perjalanan
itu sebagaimana yang
pernah dipraktikkan oleh para sahabat – kerana memang tidak dinamai mukim dalam
keadaan ragu-ragu setiap
hari dan juga
tidak dinamai mukim bagi
orang yang singgah
di satu tempat meskipun lama.
No comments:
Post a Comment