Ulama telah
berbeza pendapat tentang
jarak perjalanan yang dianggap
sebagai safar sehingga dibolehkan
sembahyang diqasarkan serta
berbuka puasa. al-Hafidz Ibnu Hajar
rahimahullah telah berkata:
hal ini (jarak
perjalanan yang dianggap
sebagai musafir) termasuk masalah
yang banyak diperselisihkan oleh para
ulama’ . Dalam masalah
ini, Ibnu Mundzir
dan selainnya menyebutkan sekitar
dua puluh pendapat.
Perbezaan
pendapat ini berpunca
dari beragamnya hadis-hadis serta atsar-atsar dari para
sahabat Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam tentang jarak
perjalanan minima yang
mereka lalui lalu
mereka mengqasarkan
sembahyang. Namun begitu
pendapat yang dipakai
di Malaysia adalah dua marhalah(bersamaan dengan 83 kilometer).
Selanjutnya
Syaikh Muhammad bin
Shalih al-‘Utsaimin rahimahullah
mengulas tentang perbezaan jarak ini dengan berkata:
Sebahagian ulama’
berpendapat bahawa jarak perjalanan yang
dibolehkan mengqasarkan sembahyang
ialah lapan puluh tiga
kilometer. Ulama’ yang lain
berpendapat jaraknya sesuai menurut
adat yang berlaku.
Iaitu jika dia melakukan
perjalanan yang menurut
adat sudah disebut sebagai safar maka
dia telah melakukan
safar meskipun jaraknya
belum sampai lapan puluh kilometer.
Adapun jika perjalanannya
menurut adat belum
dikatakan safar meskipun jaraknya
100 kilometer, maka dia belum disebut
safar .
Pendapat
terakhir inilah yang
dipilih oleh Syaikh
al-Islam Ibnu Taymiyah
rahimahullah . Yang demikian
ini adalah kerana Allah
dan Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam tidak menentukan jarak
tertentu untuk dibolehkan
melakukan qasar.
Syaikh al-‘Utsaimin rahimahullah menegaskan bahawa
ada dua bentuk pandangan ulama’ dalam hal jarak perjalanan yang
diperbolehkan sembahyang qasar. Satu
kelompok membatasi jarak yang
tertentu manakala kelompok yang
satu lagi tidak membatasinya melainkan ianya ditentukan menurut
adat kebiasaan lingkungan
perjalanan seseorang. Beliau
telah menguatkan pendapat kelompok kedua sebagaimana Syaikh al-Islam. Dengan
ini dapat kita
fahami bahawa antara
faktor yang menyebabkan terdapat
beberapa hadis dan
atsar yang menunjukkan batas minima
yang berbeza jaraknya
dalam isu sembahyang
qasar ini adalah disebabkan perbezaan
dalam adat kebiasaan
perjalanan yang diklasifikasikan sebagai
safar di antara para
sahabat Nabi radhiallahu 'anhum .Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam sebenarnya tidak pernah meletakkan
had batasan yang
memperbolehkan kita mengqasarkan sembahyang.
Tetapi baginda akan
senantiasa mengqasarkan
sembahyang apabila baginda
bermusafir keluar dari Madinah.
Syaikh al-Albani rahimahullah dalam Silsilah al-Ahadits
al-Shahihah (jld 1, ms.
367) telah menurunkan
kata-kata Imam Ibnu Mundzir:
Sungguh saya tidak
mengetahui bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam ada mengqasarkan sembahyang dalam satu perjalanan kecuali
setelah keluar dari Madinah .
Kenyataan Ibnu Mundzir ini adalah selari dengan sebuah
riwayat dari Abdullah ibnu Umar radhiallahu 'anhuma , dia berkata:
Adalah
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam ketika keluar
dari kota Madinah,
baginda tidak menambah
rakaat sembahyang-sembahyangnya melebihi 2
rakaat (kecuali Maghrib)
sehinggalah baginda kembali ke kota Madinah.
Syaikh Abu Ubaidah Masyhur pula berkata:
Namun pendapat yang shahih menurut para ulama’ yang sangat teliti
bahawa jika menurut
adat kebiasaan seseorang satu jarak
tertentu sudah boleh
dianggap melakukan safar , maka dia
dianggap telah boleh
mengerjakan jamak mahupun qasar. Ini
lebih sesuai dengan
slogan Islam yang
selalu memberikan kemudahan kepada umatnya.
Ini adalah kerana dengan
meletakkan had batasan
seperti hanya boleh mengqasarkan sembahyang
selama tiga hari
atau batasan-batasan lainnya,
boleh mengakibatkan musnahnya
kemudahan yang diberikan syari’at Islam.
Manakala Syaikh al-Syinqithi rahimahullah pula berkata:
Pendapat yang paling kuat dan dapat dijadikan sebagai hujjah
menurutku adalah pendapat
orang yang menyatakan: “Sesungguhnya semua
yang dikategorikan sebagai
safarsekalipun jaraknya tidak
jauh maka diperbolehkan
pelakunya untuk mengqasarkan sembahyang,
sebab dalam nas hanya disebutkan safar secara mutlak
(tanpa dibatasi dengan ukuran jarak mahupun hari).
Oleh itu tiada
sesiapa yang berhak
untuk meletakkan batasan tentang jauh
jarak perjalanan yang
diperbolehkan seseorang itu bersembahyang qasar kecuali
Allah 'Azza wa
Jalla dan Rasul-Nya shallallahu ‘alaihi
wasallam . Ternyata Allah
Subhanahu wa Ta'aladan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam tidak meletakkan
batasan jarak tersebut maka
ianya bergantung kepada
kebiasaan lingkungan perjalanan harian
seseorang individu. Apatah
lagi terdapat hadis-hadis yang menunjukkan Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallammengqasarkan sembahyang
dalam perjalanan yang
kurang dari dua
marhalah. Apabila Anas bin
Malik radhiallahu 'anhu
ditanya tentang solat
qasar Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam, beliau menjelaskan:
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam
apabila keluar dalam satu
perjalanan yang berjarak
tiga mil atau
tiga farsakh(Syu’bah ragu-ragu)
maka baginda sembahyang hanya 2 rakaat.
Menurut al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah :
Ini merupakan hadis
yang paling shahih
dan tegas dalam menjelaskan
hal tersebut (jarak
yang diperbolehkan mengqasar
sembahyang). Namun para
ulama’ yang tidak sependapat
memahami bahawa yang dimaksudkan adalah batas dimulainya baginda mengqasarkan
sembahyang dan bukan batas jarak
akhir perjalanan. Akan tetapi
sangat jelas betapa pemahaman ini
sangat jauh dari
kebenaran. Sementara al-Baihaqi
telah menyebutkan dalam
riwayatnya melalui jalur
ini bahawa Yahya bin Yazid radhiallahu 'anhu berkata:
Aku bertanya kepada
Anas tentang mengqasarkan sembahyang dan
saat itu aku
akan keluar menuju
Kufah (iaitu dari Bashrah),
apakah aku sembahyang
dua rakaat dua rakaat
hingga kembali.” Anas
juga berkata: “Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan perjalanan sejauh tiga
mil atau tiga
farsakh maka baginda sembahyang 2 rakaat.”
Nampak dari sini
bahawa beliau (Yahya
bin Yazid) bertanya kepada
Anas tentang bolehnya
mengqasarkan sembahyang ketika safar bukan tentang tempat di mana harus dimulakan
mengqasarkan sembahyang.
Imam Muhammad bin
Ismail al-Shon’ani rahimahullah pula berkata berkaitan dengan
hadis di atas:
Adapun yang dimaksudkan
dengan kalimat “Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
melakukan perjalanan” itu ialah apabila
baginda sudah berniat
melakukan perjalanan sejauh sedemikian.
Jadi bukan dimaksudkan
bahawa apabila baginda ingin
berjalan jauh, maka
beliau tidak mengqasar sembahyang setelah mencapai jarak
sedemikian.
Seterusnya sebuah riwayat dari Anas bin Malik radhiallahu
'anhu , dia berkata:
Sesungguhnya Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam bersembahyang Zuhur
empat rakaat di
Madinah dan bersembahyang Asar di
Dzil Hulaifah dua rakaat.
Sebagaimana yang telah
sedia maklum jarak
perjalanan dari Madinah ke Dzil
Hulaifah adalah 7 mil iaitu bersamaan dengan antara 12 hingga 13
kilometer. Hadis ini
juga adalah sebagai
bukti bahawa Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallamtelah mengqasarkan sembahyang walaupun jarak
perjalanan tersebut adalah kurang dari dua
marhalah(83 kilometer).
Syaikh Muhammad Abdussalam al-Syaqiry pula berkata:
Sebuah riwayat dari Ibnu Umar: “Jika aku keluar satu mil, maka
aku akan mengqasar sembahyang.” Ini menegaskan bahawa
pengertian safar dan hukum musafir yang membolehkan untuk
mengqasarkan sembahyang, membuka puasa adalah perjalan sejauh satu mil
atau lebih.
Kini sudah semakin
jelas bagi kita
Insya-Allah , dua marhalah atau
lapan puluh tiga
kilometer bukanlah batasan
yang baku untuk membolehkan kita
mengqasarkan sembahyang. Maka bukanlah menjadi satu
kesalahan bagi mereka
yang bermusafir kurang
dari dua marhalah untuk
mengqasarkan sembahyangnya. Malah
ini merupakan satu nikmat
kemudahan yang Allah
Subhanahu wa Ta'ala anugerahkan kepada hamba-Nya maka kecapilah
nikmat anugerah-Nya itu tanpa was-was.
No comments:
Post a Comment