PENGERTIAN SEMBAHYANG JAMAK DAN QASAR
Sembahyang qasar
bererti memendekkan sembahyang
yang empat rakaat menjadi
dua rakaat ketika
dalam perjalanan ( safar). Sembahyang yang
boleh diqasarkan adalah
sembahyang Zuhur, Asar dan Isyak. Dalil yang mengsyari’atkan sembahyang
qasar adalah
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Dan apabila kamu
musafir di muka
bumi, maka kamu tidaklah berdosa
"mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut
diserang oleh orang-orang
kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat
nyata bagi kamu.
Mungkin akan timbul
persoalan di kalangan
para pembaca bahawa adakah
dengan keadaan semasa
yang aman damai
tanpa ancaman dari orang kafir maka sembahyang qasar ini tidak
disyari’atkan lagi? Untuk menjawab
persoalan ini kami membawa sebuah
riwayat dari Ya’laa bin Umayyah radhiallahu 'anhu , dia berkata:
Aku pernah
bertanya kepada Umar
al-Khattab radhiallahu 'anhu
berkenaan dengan firman Allah “maka kamu tidaklah berdosa "mengqasar
kan" (memendekkan) sembahyang
jika kamu takut diserang oleh
orang-orang kafir” sedangkan
pada masa sekarang ini
manusia telahpun berada dalam
keadaan aman.” Umar menjawab:
“Aku sendiri pernah
merasa hairan juga
seperti kamu oleh itu
aku telah bertanya
kepada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam tentang hal ini lalu baginda bersabda: “Itu adalah
sedekah yang diberikan oleh
Allah kepada kalian
maka terimalah sedekah-Nya.
Di atas keumuman
lafaz firman Allah
Subhanahu wa Ta'alatersebut dapat
kita fahami bahawa
apabila seseorang itu
berada dalam satu perjalanan
yang dianggap sebagai
safar, secara automatik
dia dibenarkan untuk mengqasarkan
sembahyang tanpa sebarang
syarat tambahan.
Sembahyang jamak pula bermakna
mengumpulkan dua sembahyang dalam
satu waktu. Contohnya mengumpulkan sembahyang Zuhur dan Asar dalam satu waktu
ataupun Maghrib dan Isyak dalam satu waktu. Jamak pula ada dua jenis iaitu:
1)
Jamak Taqdim (yang didahulukan)
iaitu mengumpulkan sembahyang Asar
bersama Zuhur dalam
waktu sembahyang Zuhur atau
mengumpulkan sembahyang Isyak
dan Maghrib dalam waktu
sembahyang Maghrib.
2)
Jamak Ta’khir (yang diakhirkan)
pula ialah mengumpulkan sembahyang Zuhur
dan Asar dalam
waktu sembahyang Asar atau
mengumpulkan sembahyang Maghrib
dan Isyak dalam waktu sembahyang
Isyak.
Dalil
disyariatkan jamak taqdim
dan jamak ta’khir adalah sebagaimana
dijelaskan oleh Ibnu ‘Abbas radhiallahu
'anhu :
“Inginkah tuan-tuan
saya ceritakan perihal
sembahyang Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam
sewaktu sedang dalam perjalanan.” Ujar kami: “Baik.” Katanya:
“Jika baginda masih berada di rumah semasa matahari telah tergelincir (masuknya
waktu Zuhur), baginda jamakkan Zuhur
dengan Asar (jamak
taqdim) sebelum berangkat, tapi
kalau belum lagi
tergelincir, maka baginda
berjalan hingga nanti bila
waktu Asar masuk
baginda pun berhenti
dan menjamak sembahyang Zuhur
dengan Asar (jamak
ta’khir). Begitu juga jika
selagi baginda di
rumah waktu Maghrib
sudah masuk, baginda jamaklah
sembahyang Maghrib dengan
Isyak, tetapi kalau waktu
belum lagi masuk,
baginda terus sahaja
berangkat dan nanti bila
waktu Isyak tiba,
baginda pun berhenti
untuk menjamak sembahyang Maghrib
dan Isyak itu.
Dari hadis di
atas dapat kita
fahami sekiranya kita
memulakan perjalanan setelah masuknya waktu Zuhur maka adalah
disunnahkan kita melakukan
sembahyang jamak taqdim
yakni menghimpunkan sembahyang Zuhur
dan Asar dalam
waktu sembahyang Zuhur. Namun begitu sembahyang
tersebut tidak diqasarkan
kerana kita secara hakikatnya belum
memulakan perjalanan. Menurut
Syaikh Salih bin Fauzan:
Jika anda sembahyang
Asar dan Zuhur
dengan jamak taqdim sedangkan
waktu itu anda masih berada di rumah, maka anda harus menunaikan sembahyang
tersebut dengan sempurna (tidak
menqasarkan), iaitu empat
rakaat baik untuk sembahyang Zuhur mahupun Asar.
Namun sekiranya kita
memulakan perjalanan sebelum
masuk waktu Zuhur maka
hendaklah kita melakukan
jamak ta’khir yakni menghimpunkan
sembahyang Zuhur dan Asar dalam
waktu Asar. Maka ketika
ini diperbolehkan untuk
mengqasarkan sembahyang tersebut kerana ketika itu kita sedang berada
dalam perjalanan. Hadis di atas juga menerangkan tatacara
menjamak sembahyang Maghrib dan
Isyak. Seperkara yang perlu
untuk diberi perhatian
adalah tidak ada
jamakantara sembahyang Subuh dan Zuhur, Asar dan Maghrib atau Isyak dan Subuh.
Walaubagaimanapun di atas bukanlah syarat menjamakkan solat tetapi
sunnah yang utama untuk diikuti. Antara jamak taqdim atau jamak takhir, terpulang bagi
seseorang mana yang sesuai lagi mudah
baginya. Ingat, jamak adalah satu kemudahan, bukan kesukaran.
No comments:
Post a Comment