Apa yang biasa
difahami oleh masyarakat
Islam di Malaysia rukhshah (keringanan) yang
Allah 'Azza wa
Jalla kurniakan kepada musafir seperti
mengqasarkan dan menjamakkan
sembahyang hanya diperbolehkan ketika
berada dalam perjalanan
yang berbentuk ketaatan kepada Allah
'Azza wa Jalla ( safar
al-tha’ah ) dan bukan
untuk tujuan yang mengandungi
unsur-unsur dosa atau
maksiat. Namun begitu sebenarnya rukhshah yang
Allah 'Azza wa Jalla berikan
kepada para musafir adalah
berbentuk umum tanpa
menetapkan apa-apa syarat tambahan. Firman-Nya:
Dan apabila kamu
musafir di muka
bumi, maka kamu tidaklah berdosa
"mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang…
Asalkan sahaja hamba-Nya
yang Muslim berada
dalam perjalanan maka diperbolehkan
untuknya mengqasarkan mahupun menjamakkan sembahyangnya. Menurut
Syaikh Abdullah bin Abdurahman al-Jibrin:
Keringanan perjalanan
dibolehkan bagi
setiap perjalanan baik perjalanan untuk ketaatan atau untuk maksiat, sedangkan dosa
adalah disebabkan perbuatan
maksiat itu sendiri baik
yang dilakukan oleh
seorang musafir ataupun orang
yang bermukim. Pelaku
maksiat akan mendapatkan dosa dalam
dua keadaan itu
dan keringanan yang
diberikan kepada orang yang
dalam perjalanan adalah
untuk menghindari kesulitan, begitu
juga orang yang
melakukan perjalanan kemudian
lalu berbuat maksiat di dalam perjalanannya itu dan dia adalah
seorang Muslim maka
dia mendapatkan ketentuan-ketentuan syari’at Islam dan tidak
boleh bagi kita melarangnya untuk
mendapatkan keringanan dari
Allah kerana perbuatan maksiatnya.
Sesiapa yang
melakukan perjalanan atas tujuan
untuk membuat maksiat maka dia
akan dianggap melakukan perbuatan yang
haram dan berdosa di atas perbuatan tersebut namun ini tidak menghindarinya
untuk mendapat rukhshah dalam menjamak dan
mengqasarkan sembahyang.
Contohnya
seorang yang mencuri
sehelai baju lantas
dipakainya baju tersebut untuk
mengerjakan sembahyang. Maka
perbuatannya mencuri baju adalah
haram tetapi sembahyangnya tetap sah.
Manakala Syaikh al-Syinqithi
dalam Adhwaa’ul Bayaan (Jilid
1, halaman 360) pula berpendapat :
Para ulama’ ber ijma’
(bersepakat) bahawa mengqasarsembahyang empat
rakaat menjadi dua
rakaat ketika safar memang benar disyari’atkan… Ada juga
orang yang menyatakan bahawa
mengqasarkan sembahyang hanya
boleh ketika safar dalam
ketaatan syari’ay. Pendapat
seperti itu merupakan pendapat yang tidak dipercayai oleh
para ulama’ .
Dari ini dapat kita fahami
bahawa menjamak dan mengqasarkan sembahyang diperbolehkan
dalam segala bentuk
perjalanan samada atas tujuaan
ketaatan atau maksiat.
Semoga dengan rukhsah ini
akan dapat memberi perangsang
kepada mereka yang
memiliki tujuan yang tidak baik dalam sesuatu perjalanan untuk
bersembahyang dan mungkin melalui
sembahyangnya itu akan
membuka hati mereka
untuk membatalkan hasrat menempuhi
perjalanan yang tidak
baik tersebut. Sebagaimana yang
kita sedia maklum
ibadah sembahyang itu
dapat menghindari kita dari melakukan perkara yang keji dan mungkar.
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :
…sesungguhnya sembahyang
itu mencegah dari
perbuatan yang keji dan mungkar…
PENUTUP
Penulis yakin setelah
kita benar-benar faham
dengan beberapa hukum berkaitan
dengan sembahyang jamak dan
qasar ini, maka akan terserlah kepada
kita betapa indahnya hukum-hakam
Allah Subhanahu wa Ta'ala
dalam hal ini . Rukhshah (keringanan) yang
Allah Subhanahu wa Ta'ala
berikan kepada kita
melalui sembahyang jamak dan
qasar mengukuhkan lagi bahawa
Dia benar-benar bersifat al-Rahmah (kasih sayang) terhadap
makhluk-Nya. Sewajarnya kita
mempergunakan sepenuhnya anugerah serta sedekah yang Allah 'Azza wa
Jalla kurniakan kepada kita. Apatah
lagi perkara-perkara yang
penulis ketengahkan di atas
ada dalilnya dari al-Qur’an dan al-Sunnah sebagaimana yang diamalkan oleh
para sahabat Nabi
radhiallahu 'anhum . Bagi penulis batasan-batasan yang
telah digariskan dalam
sesetengah kitab-kitab fardhu ‘ain di
Malaysia berkaitan dengan
sembahyang jamak dan qasar seolah-olah menafikan
serta menghancurkan kemudahan
syari’at Islam. Ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Syaikh Abu Ubaidah
Masyhur:Ini kerana dengan
meletakkan had batasan
seperti hanya boleh mengqasarkan
sembahyang selama tiga
hari atau batasan-batasan lainnya,
boleh mengakibatkan musnahnya kemudahan yang diberikan syari’at
Islam.
Antara manhaj
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam dalam membuat
pilihan ketika memberi
pandangan adalah sebagaimana
yang dikhabarkan oleh Umm
al-Mukminun‘Aishah radhiallahu 'anha :
Tidaklah
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam jika diberi dua pilihan kecuali baginda memilih yang
paling mudah di antaranya selagi tidak mengandungi dosa .
Semoga kemudahan yang
Allah Subhanahu wa
Ta'ala anugerahkan kepada kita
semua akan menjadi
pilihan kita kerana mustahil apa
yang datangnya dari
Allah dan Rasul-Nya
serta menjadi amalan para sahabat
Nabi radhiallahu 'anhum akan mengandungi unsur-unsur dosa.
Sesungguhnya Allah Subhanahu
wa Ta'ala hanya menginginkan kemudahan
kepada hamba-hamba-Nya dan
tidak mahu memberati kita semua.
Ini sebagaimana Firman-Nya:
…(Dengan ketetapan
yang demikian itu) Allah
menghendaki kamu beroleh kemudahan,
dan Ia tidak
menghendaki kamu menanggung
kesukaran…
Allah tidak memberati
seseorang melainkan apa
yang terdaya olehnya. Ia
mendapat pahala kebaikan
yang diusahakannya...
Dan orang-orang yang
beriman serta beramal
soleh (dengan tidak menjadi keberatan kepada mereka, kerana) Kami tidak memberati diri
seseorang (dengan kewajipan)
melainkan sekadar yang terdaya
olehnya, merekalah ahli
Syurga, mereka kekal
di dalamnya.
_SEMOGA BERMANFAAT HENDAKNYA_
No comments:
Post a Comment