Tidak ada yang
mempertikaikan tentang bolehnya
menjamak sembahyang ketika berada dalam perjalanan. Terdapat hadis-hadis
yang banyak menunjukkan bahawa
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam memang pernah menjamak sembahyang ketika bermusafir.
Bahawa Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam sewaktu
perang Tabuk, selalu menjamak
sembahyang Zuhur dengan
Asar (jamak taqdim-pen) bila
berangkat sesudah tergelincir
matahari (setelah masuk waktu
Zuhur), tetapi apabila berangkatnya sebelum matahari tergelincir (sebelum
waktu Zuhur) maka
sembahyang Zuhur diundurkan baginda,
dan dihimpunnya sekali
dengan Asar (jamak ta’khir-pen). Begitu pula dalam sembahyang
Maghrib, iaitu sekiranya baginda
berangkat sesudah matahari
terbenam (telah masuk
waktu Maghrib), dijamaknya Maghrib
dengan Isyak (jamak
taqdim-pen), tetapi kalau berangkatnya
itu sebelum matahari
terbenam, diundurkannyalah
Maghrib itu sampai waktu
Isyak dan dijamaknya dengan sembahyang Isyak (jamak
ta’khir).
Kebanyakan umat Islam
di Malaysia berpendapat
bahawa menjamak sembahyang
hanya dibenarkan kepada
mereka yang bermusafir sahaja.
Sebenarnya berada dalan
keadaan musafir hanyalah salah satu
dari faktor yang
membenarkan sembahyang dijamakkan. Faktor sebenar
yang menentukan samada
sembahyang boleh dijamakkan atau
tidak adalah kesulitan
yang dialami oleh
seseorang untuk menjalankan ibadah sembahyangnya walaupun dia bukan
seorang musafir. Tentang hubungan
antara menjamakkan sembahyang
dan musafir, Syaikh Muhammad Shalih al-‘Utsaimin rahimahullah menulis:
Jamak itu tidak berkait dengan
qasar tetapi terkait dengan keperluan.
Apabila sahaja seseorang
itu perlu untuk menjamak sembahyangnya baik
ketika dia bermukim
mahupun ketika dalam perjalanan
maka dia boleh
menjamak sembahyangnya. Oleh kerana itu
manusia melakukan jamak ketika
hujan yang menyulitkan
mereka untuk kembali
ke masjid. Juga dibolehkan
menjamak sembahyang bila terjadi angin
kencang di musim
dingin yang menyukarkan
mereka keluar menuju masjid. Juga dibenarkan menjamak sembahyang jika
dia takut keselamatan hartanya atau yang semisalnya .
Inilah rukhshah
(kelonggaran) sebenarnya yang
Allah 'Azza wa Jallakurniakan kepada
hamba-Nya sesuai dengan
sifatnya yang Maha Pengasih
lagi Penyayang. Maka
sewajarnya kita bersyukur
atas kurniaan-Nya itu dengan
menggunakan rukhshah
tersebut dan tidak mencipta batasan-batasan tertentu
yang tidak disyari’atkan
oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala
dan Rasul-Nya shallallahu ‘alaihi
wasallam. Apatah lagi Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam pernah menjamakkan sembahyang bukan
kerana musafir atau
hujan hanya bertujuan
untuk memudahkan umatnya. Ini
sebagaimana hadis dari
Ibnu ‘Abbas radhiallahu 'anhu ,
dia berkata:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersembahyang di Madinah (bukan
dalam musafir) sebanyak tujuh dan lapan rakaat iaitu dengan menjamak Zuhur dan
Asar serta Maghrib dan Isyak.
Ibnu ‘Abbas
radhiallahu 'anhu menerangkan:
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam
pernah menjamak sembahyang Zuhur
dan Asar serta
Maghrib dan Isyak
di Madinah (bukan dalam
musafir), bukan kerana
dalam ketakutan atau
hujan.” Lalu orang bertanya
kepada Ibnu ‘Abbas:
“Kenapa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
berbuat sedemikian?” Jawabnya:
“Baginda bertujuan agar tidak menyukarkan umatnya.”
Kedua-dua hadis di
atas sudah memadai
untuk membatalkan pendapat mereka
yang hanya menghadkan
sembahyang hanya boleh dijamakkan ketika dalam
perjalanan kerana Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallammenjamak sembahyangnya
ketika baginda berada
di Madinah iaitu dalam keadaan
bermukim. Malah hadis dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu'anhu ini dijadikan
hujjah oleh ulama’ untuk
membolehkan sembahyang itu dijamak asalkan terdapat
keperluan yang mendesak
dan demi untuk menghindari kesulitan
yang dihadapi itu.
Malah kata-kata Ibnu ‘Abbas
“bukan kerana dalam
ketakutan atau hujan” secara
tidak langsung menunjukkan bolehnya menjamak sembahyang jika kita berada
dalam kedua-dua situasi tersebut.
Berkata Syaikh Muhammad
Shalih al-‘Utsaimin rahimahullah
setelah membawa hadis Ibnu ‘Abbas radhiallahu 'anhu tersebut:
Inilah
rambu-rambunya, setiap kali
seseorang merasa kesulitan sekiranya
tidak melakukan jamak maka
dia boleh melakukannya. Namun
jika dia tidak
mengahadapi kesulitan maka tidak
perlu menjamak. Namun
safar adalah tempat kesulitan jika
tidak melakukan jamak.
Untuk itu dibolehkan musafir untuk
menjamak sembahyang baik ketika
dalam perjalanan atau ketika
singgah di suatu
tempat, hanya sahaja jika
dia sedang dalam
perjalanan maka menjamaknya
lebih utama sedangkan ketika
singgah meninggalkan jamak lebih utama.
Syaikh Abu Ubaidah
Masyhur pula berkata
selain dari dalam ketakutan ataupun hujan yang lebat:
Diperbolehkan menjamak
sembahyang ketika tanah dalam keadaan berlumpur, udara yang
dingin, turun salju, sakit, angin
kencang bahkan kerana
adanya uzur atau
kepentingan lain…Ibnu
Taymiyyah berkata: “Mazhab
Fiqh yang paling longgar dalam
masalah menjamak sembahyang adalah
mazhab al-Imam Ahmad. Sebab
beliau telah membolehkan
menjamakantara dua sembahyang
hanya disebabkan adanya
keperluan ataupun ketika sedang sibuk.”
Selanjutnya Syaikh Sayyid Sabiq rahimahullah berkata:
Dalam Syarah Muslim, Imam
al-Nawawi rahimahullah berkata: “Beberapa imam membolehkan jamak bagi
orang yang tidak musafir, bila ia ada suatu kepentingan, asal sahaja hal itu tidak dijadikan
kebiasaan. Ini juga
merupakan pendapat Ibnu Sirin
dan Asyhab dari
golongan Maliki, dan
menurut al-Khaththabi juga
pendapat al-Quffal dan al-Syasy al-Kabir dari golongan Syafi’i, juga dari Ishak
Marwazi dan dari jemaah ahli hadis, serta inilah pula yang dipilih oleh Ibnul
Mundzir.
Telah jelas bagi
kita bahawa sembahyang
jamak bukan hanya disyari’atkan ketika
dalam musafir. Sekiranya
memang ada keperluan yang begitu
mendesak maka dibenarkan
untuk menjamakkan sembahyang. Hanya apa
yang ingin penulis tekankan
jangan kita terlalu bermudah-mudah dalam
isu sembahyang jamak ini
sehingga menjadi kebiasaan
untuk manjamakkan sembahyang tanpa sebab
atau kesulitan yang dihadapi
seperti diamalkan golongan
syi’ah . Ini adalah
kerana hukum asal sembahyang itu adalah mengikut waktu yang ditetapkan
oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala sebagaimana firman-Nya:
Sesungguhnya
sembahyang itu adalah
satu ketetapan yang diwajibkan atas
orang-orang yang beriman,
yang tertentu waktunya.
Menurut Syaikh Abu Ubaidah kaedah umum yang disepakati oleh Ahlus
Sunnah Wal Jama’ah adalah:
Hendaklah setiap sembahyang
itu dikerjakan pada waktunya
yang telah ditetapkan dan
telah di nas kan dalam hadis-hadis Nabi,
tanpa mengawalkan atau
mengakhirkannya, kecuali
jika ada beberapa
sebab yang telah
disebutkan dalam beberapa kitab
fiqh dan sebab itu diperkuatkan
oleh dalil syari’at yang diakui
(keshahihannya).
No comments:
Post a Comment