Antara hikmah Allah Subhanahu wa
Ta'ala mengsyari’atkan sembahyang
jamak dan qasar adalah sebagai
satu rukhshah(kelonggaran) dalam
rangka meringankan kesulitan
yang dihadapi oleh mereka yang bermusafir.
Menurut Ustaz Rasul Dahri:
Pelayaran atau perjalanan yang jauh sering menghadapi kesulitan, sering
menempuh berbagai masalah
dan rintangan sehingga Nabi
Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam mengumpamakan
musafir sebahagian dari
azab, sebagaimana hadis baginda:
Dari Abi Hurairah
radhiallahu 'anhu, dia
berkata:
“Bersabda Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam:
“Musafir itu
adalah sebahagian dari
azab yang menghalangi seseorang itu
dari makan, minum
dan tidur (secara
yang sempurna). Maka oleh
kerana itu apabila
seseorang telah selesai keperluannya
dalam pelayaran, hendaklah
segera pulang ke pangkuan keluarganya.
Untuk
meringankan kesulitan, maka
Allah Subhanahu wa Ta'ala
memberi kelonggaran (rukhshah)
kepada orang-orang yang
beriman supaya mengqasarkan sembahyang
mereka semasa musafir atau
semasa berpergian, malah
sembahyang qasar ini juga telah
dijadikan sedekah (hadiah)
oleh Allah kepada hamba-hamba-Nya yang
beriman di samping
ia telah diwajibkan-Nya.
Namun begitu beberapa perkara yang biasa diamalkan oleh umat
Islam di
Malaysia berkaitan jamak dan qasar ini
telah menyebabkan kelonggaran ( rukhshah)
yang telah Allah
Subhanahu wa Ta'ala hadiahkan kepada
kita itu diabaikan.
Antara amalan tersebut
adalah seperti berikut:
1)
Mengqasarkan
sembahyang ketika bermusafir
hanyalah sunat. Malah ada
yang beranggapan menyempurnakan sembahyang (tidak mengqasar)
adalah lebih afdhal atau
baik. Keselesaan dalam perjalanan
serta kecanggihan sistem
pengangkutan menyebabkan
keperluan untuk mengqasar atau menjamaksembahyang sudah tidak relevan lagi.
2)
Jarak
perjalanan untuk diklasifikasikan sebagai musafir
mestilah melebihi dua marhalah
yang bersamaan dengan
lebih kurang lapan puluh tiga
kilometer.
3)
Apabila
seseorang bermusafir dan
berhenti pada satu
tempat selama lebih dari tiga hari maka hendaklah dia menyempurnakan sembahyangnya tanpa
diqasarkan pada hari yang
keempat dan berikutnya.
4)
Menjamakkan
sembahyang hanya boleh
dilakukan ketika bermusafir.
5)
Niat
hendaklah dilafazkan dengan
formulasi bacaan yang tertentu
ketika hendak menjamak dan mengqasarkan sembahyang.
6)
Hanya
perjalanan yang tidak
mengandungi unsur yang bertentangan dengan syara’ membolehkan sembahyang itu diqasar
atau dijamakkan.
Insya-Allah akan
kita bahaskan satu
persatu perkara-perkara di atas
mengikut neraca al-Qur’an dan
al-Sunnah sebagaimana yang diamalkan oleh
para Salafussoleh dan semoga melalui penjelasan
ini keringanan yang Allah
Subhanahu wa Ta'ala anugerahkan kepada hamba-hamba-Nya berkaitan
dengan jamak dan
qasar ini akan dipergunakan sepenuhnya oleh kita semua.
(bersambung….)
No comments:
Post a Comment