Setiap amal ibadah
wajib dimulakan dengan
niat. Dalil wajibnya niat adalah Sabda Nabi shalallahu 'alaihi wasallam :
Dari ‘Alqamah bin
Waqqash al-Laitsi bahawa
dia berkata: “Aku mendengar
Umar bin Khattab
berkata di atas
mimbar: “Aku mendengar Rasulullah
shalallahu 'alaihi wasallam
bersabda, “Tiap-tiap amal
perbuatan harus disertai dengan niat,
balasan bagi setiap amal manusia sesuai
dengan apa yang diniatkan….”
Menurut
al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah tentang hadis di
atas ia membuktikan:
Setiap pekerjaan harus didasari dengan niat. Al-Khauyi mengatakan, “Seakan-akan
Rasulullah memberi pengertian bahawa niat
itu bermacam-macam sebagaimana
perbuatan. Seperti orang yang melakukan perbuatan dengan motivasi ingin mendapatkan
redha Allah dan apa yang dijanjikan kepadanya, atau ingin menjauhkan diri dari
ancaman-Nya.
Namun begitu sering
terjadi perbincangan samada
niat sebelum memulakan sesuatu
ibadah itu perlu dilafazkan atau ianya hanya amalan dalam hati.
Adakah disyari’atkan melafazkan
niat ضﺮﻓ ﻲﻠﺻأ
(Sahaja aku sembahyang fardhu )….”
sebelum mengerjakan ibadah sembahyang atau memadai di
dalam hati kita
terlintas bahawa kita
akan mengerjakan ibadah tersebut?
Niat menurut pengertian bahasa dimaksudkan : “Qasad (maksud yang digerak
dan dikehendaki oleh
hati), azam (atau
‘azamul qalb , iaitu apa yang telah dicita-citakan di hati)
dan iradah (iaitu al- iradatul jazimah, iaitu kehendak
keinginan hati dalam keadaan yang
sedar). Adapun menurut syara’ ,
niat adalah :
“Berazam (bertekad) untuk
melaksanakan ibadah semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Qasad , azam dan iradah tempatnya di
hati kerana ini kerja
hati
(‘amal al-Qalb) bukan kerja lidah. Oleh itu niat tidak perlu
dilafazkan atau diucapkan, inilah yang disepakati oleh jumhur ulama’ dan etimologis
(ahli ilmu asal-usul
kata).
Niat juga diertikan
: “kehendak, maksud
(tujuan) dan keazaman
bukan paksaan.
Menurut
al-Hafidz Ibnu Hajar
al-Asqalani rahimahullah : “Imam Nawawi
mengatakan, bahawa niat bererti maksud, iaitu keinginan yang ada dalam hati.”
Seterusnya al-Hafidz menyatakan:
Al-Baidhawi berkata, “Niat adalah dorongan hati untuk melakukan sesuatu
sesuai dengan tujuan,
baik mendatangkan manfaat atau
menolak mudarat, sedangkan
syari’at adalah sesuatu yang membawa
kepada perbuatan yang
diredai Allah dan mengamalkan
segala perintah-Nya.”
Dari keterangan di atas dapatlah kita fahami bahawa setiap
amal seseorang mukmin yang
terbit dari kehendak,
azam, cita-cita dan
gerak hatinya yang disedari
dan tidak dipaksa, maka
itulah yang dinamakan niat. Dan
niat ini tempatnya
di hati tanpa perlu dilafazkan.
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam juga memulakan
sembahyangnya dengan takbir ( ﺮﺒﻛا ﷲا )
tanpa melafazkan apa-apa
sebelumnya.
Dalilnya adalah seperti
hadis yang dikemukakan oleh Aishah radhiallahu 'anha :
Sesungguhnya
Rasulullah shalallahu 'alaihi
wasallam membuka sembahyangnya dengan Takbir.
Jelas melalui riwayat di atas baginda shallallahu ‘alaihi
wasallam tidak melafazkan niat
ضﺮﻓ ﻲﻠﺻأ (“Sahaja aku
sembahyang fardhu ….”) sebagaimana yang biasa diamalkan di Malaysia.
Malah Imam al-Syafi’i rahimahullah Ta’ala juga berpendapat
bahawa sembahyang itu dimulakan
dengan takbir tanpa melafazkan
niat.
Berkata Imam al-Syafi’i rahimahullah dalam kitab
beliau al-Umm :
“Siapa yang pandai
membaca takbir , niscaya tidaklah
ia memulakan sembahyangnya
melainkan dengan takbir itu
sendiri dan takbir nya ialah ﺮﺒﻛا
ﷲا .”
Menurut Syaikh Mohammed
Abdul Qoder al-Mandeeli:
“Adapun orang yang
berkata sunnat berlafaz (niat)
sebelum takbir, maka
perkataannya menyalahi perkataan
Imam al-Syafi’i sendiri.”
Malah sebenarnya telah
menjadi satu kesepakatan
antara keempat-empat imam mazhab
bahawa niat itu
tempatnya di hati
dan tidak perlu dilafazkan. Imam Ibn Abi al-‘Izz rahimahullah telah
berkata:
Tidak ada seorang ulama’ pun dari
imam empat, tidak al-Syafi’i mahupun yang lainnya yang
mensyaratkan melafazkan niat.
Menurut kesepakatan mereka,
niat itu tempatnya
di dalam hati. Hanya
sahaja sebahagian ulama’
kebelakangan mewajibkan seseorang melafazkan
niatnya dalam sembahyang. Dan pendapat
ini digolongkan sebagai
mazhab al-Syafi’i. Al-Nawawi rahimahullah berkata: “Itu tidak
benar.”
Sementara itu Syaikh
al-Islam Ibnu Taymiyyah rahimahullah dalam al-Fatawa
al-Kubra (jilid. 1, ms. 1) telah berkata:
Melafazkan niat secara
jahrah (kuat) tidak pernah disyari’atkan walaupun
oleh salah seorang ulama’ Muslimin,tidak pernah
dilakukan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, tidak
pernah dilakukan oleh
salah seorang dari para Khulafa’ baginda,
tidak pernah dilakukan
oleh para sahabat baginda dan
juga tidak pernah
dilakukan oleh para
Salaf al-ummahdan para ulama’
nya.
Kaedah yang sama
juga perlu diterapkan
dalam sembahyang jamak dan qasar.
Oleh itu memadailah
sekiranya di hati
kita terdetik untuk mengerjakan
sembahyang tertentu secara
jamak atau qasar atau kedua-duanya sekali
tanpa melafazkan niat
tersebut. Telah tersebar dalam kitab-kitab fardhu ‘ain di
Malaysia di mana
penulis kitab-kitab tersebut telah
menurunkan lafaz-lafaz dengan
formulasi tertentu yang tidak
ada contohnya dari
Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam . Lafaz-lafaz tersebut tidak
pernah wujud dalam
mana-mana kitab-kitab hadis.
Malah Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam juga tidak
pernah memerintah atau mengajar para sahabat radhiallahu 'anhum lafaz-lafaz niat yang
tertentu.
Berkata Syaikh al-Islam Ibnu Taymiyyah rahimahullah :
Sesungguhnya
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam telah menjamak dan mengqasar sembahyang bersama
dengan para sahabatnya, namun
baginda tidak memerintahkan mereka untuk niat jamak dan qasar… Selain
itu Rasulullah juga pernah mengerjakan sembahyang
Zuhur di padang
Arafah tanpa memberitahu para
sahabatnya terlebih dahulu bahawa setelah itu akan terus dilaksanakan sembahyang
Asar (jamak taqdim). Baginda terus
sahaja sembahyang Asar
dengan para sahabatnya. Tidak
ada seorangpun dari
mereka yang berniat jamak… Begitu
juga ketika Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam
sembahyang berjemaah bersama para
sahabat di tempat yang bernama
Dzil Hulaifah sebanyak dua rakaat tanpa menyuruh mereka berniat qasar.
Namun begitu melalui
pengalaman penulis sendiri,
ramai yang enggan melakukan
sembahyang jamak dan qasar semata-mata kerana mereka
tidak tahu cara
berniat dalam bahasa
arab mengikut formulasi lafaz yang
di ajar dalam
kelas-kelas atau kitab-kitab
fardhu ‘ain . Pada tanggapan mereka
tanpa melafazkan niat
dengan lafaz-lafaz tersebut, sembahyang mereka
akan terbatal. Ini
adalah satu perkara
yang amat membingungkan kerana
mereka sebenarnya meninggalkan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam hanya kerana terlalu
memberat-beratkan perkara yang sebenarnya tidak dituntut oleh syari’at.
Sewajarnya mereka mengikut tatacara Rasulullah
shallallahu ‘alaihi
wasallammemulakan sembahyang
baginda tanpa melafazkan
apa-apa niat sebelum
takbir kerana niat baginda
tempatnya di hati.
Oleh itu tidak
melafazkan niat seperti “Ushollli
Fardhu (Sahaja aku sembahyang fardhu ) ..” ketika memulakan sembahyang
adalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallamyang wajib
kita semua patuhi.
Ini adalah dalam
rangka mencontohi Rasulullah
shalallahu 'alaihi wasallam dalam ibadah
sembahyang sepertimana yang diwajibkan
ke atas kita
semua sebagaimana sabdanya:
Sembahyanglah
kamu sekalian sebagaimana
kamu melihat aku bersembahyang.
No comments:
Post a Comment