Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Saturday 29 December 2012

Kesaksian serta pegangan ku dalam mentaati perintah-Nya


Saya bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan tiada sekutu bagi-Nya;  sebuah kesaksian yang saya ikrarkan bersama or ang-orang yang bersaksi dengan setulus hati. Saya akan mempertahankan kesaksianku itu ketika menghadapi para pembangkang. Saya simpan di sisi-Nya sebagai bekal kelak di  hari kiamat. Saya bersaksi bahawa yang halal adalah apa yang dihalalkan-Nya, yang haram adalah apa yang diharamkan oleh-Nya, dan agama adalah yang disyariatkan-Nya. Saya bersaksi bahwa hari kiamat tidak diragukan lagi kedatangannya, dan Allah pasti akan membangkitkan manusia dari kuburnya.

Saya bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya yang terpilih, Nabi-Nya yang Dia ridhai, dan Rasul-Nya yang benar serta diikuti. Beliau adalah Rasul yang ucapannya tidak keluar dari hawa nafsu,  tetapi dari wahyu yang Allah berikan kepadanya. Allah mengutusnya sebagai rahmat bagi semesta, sebagai petunjuk bagi orang yang menuju kepada-Nya, serta sebagai bukti atas kebenaran Allah, Tuhan semesta alam. Beliau diutus di saat tiada  nabi dan rasul, maka melalui beliaulah Allah memberi petunjuk kepada manusia menuju jalan yang lurus dan benar.

Allah SWT mewajibkan hamba-hamba-Nya untuk mentaati, mengagungkan, menghormati, memuliakan, dan memenuhi semua hak beliau. Allah SWT menutup semua jalan menuju syurga-Nya, dan tak seorang pun mampu membuka jalan tersebut kecuali melalui jalan rasul-Nya. Maka, dengannya Allah SWT lapangkan dada orang yang mengikuti sunnahnya dan selalu mengingatinya. Melalui beliau, Allah SWT memberikan ilmu kepada orang-orang bodoh,  memberi petunjuk kepada orang sesat, membuka mata yang buta, membuka telinga  yang tuli, dan menyingkap hati yang tertutup. 

Rasulullah saw. sentiasa menjalankan perintah Allah SWT dan tiada seorang pun yang mampu menghalanginya. Beliau senan tiasa mengajak manusia kepada Allah SWT, dan tiada seorang pun yang mampu merintanginya, hingga  berkat risalahnya dunia menjadi terang dan kegelapan sirna. Hati pun menyatu dalam kasih sayang setelah bercerai- berai kerana permusuhan. Dakwah beliau terus berjalan bak sinar matahari menjelajahi gugusan-gugusan bumi

No comments:

Post a Comment