Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Sunday 30 December 2012

Syafa'at


Firman Allah SWT:

Dan  berilah  peringatan  dengan  apa  yang  telah diwahyukan  itu  kepada  orang - orang  yang  takut  akan dikumpulkan  kepada  Rabb  mereka  (pada  hari  kiamat), sedang  mereka  tidaklah  mempunyai  seorang  pelindung dan  pemberi  syafaat pun  selain  Allah,  agar  mereka bertakwa .”  (QS. Al an’am: 51).

Katakanlah  (hai  Muhammad):  " hanya  milik  Allah lah syafaat itu semuanya .”  (QS. Az zumar: 44).

Tiada  seorang  pun  yang  dapat  memberi  syafaat  di sisi Allah tanpa izin - Nya.”  ( QS. Al baqarah: 225).

Dan  berapa  banyak  malaikat  di  langit,  syafaat mereka  sedikit pun  tidak  berguna,  kecuali  sesudah  Allah mengizinkan ( untuk diberi syafaat) bagi siapa sahaja yang dikehendaki dan diredhai- Nya.” (QS. An Najm : 26).

Katakanlah:  “seru lah  mereka  yang  kamu  anggap (sebagai  tuhan)  selain  Allah,  mereka  tak  memiliki kekuasaan seberat zarah pun di langit mahupun di bumi, dan  mereka  tidak  mempunyai  suatu apa pun  dalam (penciptaan) langit dan bumi, dan sama sekali tidak ada di  antara  mereka  menjadi  pembantu  bagi - Nya.  Dan tiadalah berguna syafaat di sisi Allah, kecuali bagi orang yang  telah  diizinkan- Nya  memperoleh  syafaat  itu  …”(QS. Saba’ : 22 )

Taqiyuddin  abu Abbas ibnu Taimiyah mengatakan: “Allah telah menyangkal segala hal yang menjadi tumpuan kaum musyrikin, selain diri-Nya  sendiri,  dengan  menyatakan  bahawa  tidak  ada seorang pun  selain -Nya  yang  memiliki  kekuasaan,  atau bahagiannya, atau menjadi pembantu Allah.


Adapun  tentang  syafa’at, maka  telah  ditegaskan  oleh Allah bahawa syafaat ini tidak berguna kecuali bagi orang yang telah diizinkan untuk memperolehnya, sebagaimana
firman -Nya:

Dan  mereka tidak  dapat  memberi  syafa’at,  kecuali kepada  orang  yang  diredhai  Allah.”   (QS.  Al  Anbiya’ :28).


Syafa’at yang dikatakan oleh orang-orang musyrik itu  tidak  akan  ada  pada  hari  kiamat,  sebagaimana  yang telah dinyatakan oleh Al qur’an.

Nabi saw bersabda:
bahawa  beliau  pada hari  kiamat  akan  bersujud  kepada  Allah  dan mengucapkan  segala  pujian  kepada-Nya,  beliau  tidak terus  memberi  syafaat  terlebih  dahulu,  setelah  itu  baru dikatakan  kepada  beliau:  “ Angkatlah  kepala mu, katakanlah  nescaya  ucapan mu  pasti  akan  didengar,  dan mintalah  nescaya  permintaan mu  akan  dikabulkan,  dan berilah  syafa’at  nescaya  syafa’at mu  akan  diterima ”.( HR.  Bukhari dan Muslim).

Abu  Hurairah  r.a bertanya  kepada  beliau:  “siapakah orang  yang  paling  beruntung  mendapatkan  syafa’at mu? Beliau  menjawab:  “iaitu  orang  yang  mengucapkan  la Ilaha  Illallah  dengan  ikhlas  dari  dalam  hatinya”. (HR. Bukhari dan Ahmad).

Syafa’at  yang  ditetapkan  ini  adalah  syafaat  untuk Ahlul Ikhlas Wattauhid (orang-orang yang mentauhidkan Allah  dengan  ikhlas  kerana  Allah  semata)  dengan  izin Allah;  bukan  untuk  orang  yang  menyekutukan  Allah dengan yang lain -Nya.




 Dan  pada  hakikatnya,  bahawa  hanya  Allah  lah  yang melimpahkan  kurnia-Nya  kepada  orang-orang  yang ikhlas  tersebut,  dengan  memberikan  keampunan  kepada mereka, dengan sebab doanya orang yang telah diizinkan oleh  Allah  untuk  memperoleh  syafa’at,  untuk memuliakan  orang  tersebut  dan  menempatkannya  di tempat yang terpuji.

Jadi ,  syafa’at  yang  ditiadakan  oleh  Al  qur’an  adalah yang  di dalamnya  terdapat  kemusyrikan.  Untuk  itu ,  Al Qur’an  telah menetapkan dalam beberapa ayatnya bahawa syafaat  itu  hanya  ada  dengan  izin  Allah;  Dan  Nabi  pun sudah  menjelaskan  bahawa  syafaat  itu  hanya diperuntukkan  bagi  orang-orang  yang  bertauhid  dan ikhlas kerana Allah semata-semata”.

Kesimpulannya:
Ayat  pertama  dan  kedua  menunjukkan  bahawa  syafaat seluruhnya adalah hak khusus bagi Allah.

Ayat  ketiga  menunjukkan  bahawa  syafaat  itu  tidak diberikan kepada seseorang  tanpa adanya izin dari Allah swt.


Ayat  keempat  menunjukkan  bahawa  syafaat  itu  diberikan oleh  orang  yang  diredhai   Allah   dengan  izin  dari -Nya. Dengan  demikian  syafaat  itu  adalah  hak  mutlak  Allah, tidak  dapat  diminta  kecuali  dari -Nya;  dan  menunjukkan pula kebahtilan syirik yang dilakukan oleh kaum musyrikin dengan mendekatkan diri kepada malaikat, nabi atau orang-orang soleh, untuk meminta syafaat mereka.

Ayat  kelima  mengandungi  bantahan  terhadap  kaum musyrikin  yang  mereka  itu  menyeru  selain  Allah,  seperti malaikat  dan  makhluk- makhluk  lainnya,  kerana mereka menganggap  bahawa  makhluk- makhluk  itu  boleh mendatangkan  manfaat  dan  menolak  mudharat;  dan menunjukkan  bahawa  syafaat  tidak  berguna  bagi  mereka, karena  syirik  yang  mereka  lakukan,  tetapi  hanya  berguna bagi  orang  yang  mengamalkan  tauhid,  dan  itu pun  dengan izin Allah..

No comments:

Post a Comment