Hukum
mengqasarkan sembahyang dalam
musafir masih diperselisihkan
oleh para ulama’ . Sebahagian ulama’ menganggap ianya adalah sunat
mu’akkadah dan ini adalah
pandangan Imam al-Syafi’i
rahimahullah . Namun pendapat yang lebih hampir kepada kebenaran dan dipegang
oleh majoriti generasi salaf adalah mengqasarkan sembahyang ketika perjalanan
(safar) adalah wajib.
Syaikh Abu Ubaidah Masyhur menulis:
Di antara mereka yang
memilih pendapat ini (wajibnya mengqasarkan sembahyang
dalam musafir) adalah
ulama’ bermazhab Hanafi. Pendapat
ini juga telah
diriwayatkan dari Ali bin Abi
Thalib dan Umar radhiallahu 'anhuma
sebagaimana yang disebut dalam Nailul Authar Jilid 3 halaman 245(Kitab karangan
Imam Muhammad al-Syaukani
rahimahullah -pen). Al-Khatthabi
berpendapat ini adalah
pendapat majoriti ulama’ salaf
dan juga
dipegang oleh Umar,
Ali, Ibnu Umar,
Jabir, Ibnu Abbas, Umar bin Abdul Aziz, al-Hassan dan Qatadah.
Menerusi hadis-hadis
yang sabit datangnya dari Nabi
shallallahu alaihi wasallam, kita dapati
baginda sentiasa mengqasarkan sembahyang sekiranya
baginda bermusafir. Imam
Ibnu Qayyim rahimahullah berkata:
Baginda mengqasarkan sembahyang yang empat rakaat, memendekkannya menjadi
dua rakaat semenjak
memulakan perjalanan
sehingga kembali ke Madinah.
Sama sekali tidak pernah
diriwayatkan bahawa baginda
mengerjakan empat rakaat secara
sempurna dalam perjalanannya.
Dalil yang dijadikan
sandaran dalam mewajibkan
sembahyang qasar ketika
bermusafir adalah sebuah
hadis yang diterangkan
oleh ‘Aisyah radhiallahu 'anha :
Allah mewajibkan sembahyang pada saat memfardhukannya (pertama kali)
sebanyak dua rakaat
dua rakaat baik ketika hadir (tidak
bermusafir) mahupun ketika
musafir. Kemudian ditetapkan pada sembahyang
perjalanan (sebanyak dua
rakaat) dan ditambah lagi (sebanyak dua rakaat) pada
sembahyang hadir.
Dalam hadis di
atas jelas menunjukkan
pada peringkat awal ibadah
sembahyang di fardhu kan keatas
umat Islam, bagi
sembahyang fardhu dan
sembahyang ketika musafir
( qasar) jumlah rakaatnya
adalah sama iaitu sebanyak dua rakaat. Kemudiannya ditambah dua rakaat
lagi pada sembahyang Zuhur,
Asar dan Isyak
manakala sembahyang qasarkekal diwajibkan sebanyak 2 rakaat.
Imam Muhammad bin Ismail al-Shon’ani
rahimahullah mentafsirkan hadis di atas sebagai berikut:
Di dalam hadis ini terdapat dalil bahawa mengqasarkan sembahyang ketika
bermusafir hukumnya wajib.
Ini adalah kerana kalimah faradha
!(dalam hadis di atas) ertinya sama dengan aujaba(artinya: mewajibkan).
Terdapat
beberapa lagi hadis yang
sabit dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam yang memberikan petunjuk
bahawa mengqasar sembahyang
apabila berada dalam
perjalanan adalah diwajibkan.
Ibnu Umar radhiallahu
'anh berkata:
Aku pernah menemani
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan
baginda tidak melebihkan
sembahyangnya dari dua rakaat
dalam perjalanan (safar),
begitu juga oleh
Abu Bakar, Umar dan Uthman.
Berkenaan hadis di atas Imam al-Syaukani berkata: “Di
dalamnya terkandung pengertian bahawa
Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam pasti sembahyang qasar
dan tidak pernah sembahyang
tamam(menyempurnakan sembahyang).”
Ibnu ‘Abbas
radhiallahu 'anh berkata:
Difardhukan
sembahyang melalui lisan
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
bagi orang bermukim empat
rakaat, bagi musafir dua
rakaat dan bagi
orang yang takut
(diserang musuh) satu rakaat.
Umar al-Khatthab radhiallahu 'anh berkata:
Sembahyang dalam perjalanan
(safar) dua rakaat, sembahyang Jumaat
dua rakaat, sembahyang
‘Id (hari raya)
dua rakaat, itu semua
adalah tamam (sembahyang
yang sempurna), bukan qasar menurut
keterangan dari lidah
Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam.
Menurut Imam al-Syaukani tentang hadis di atas:
Hal ini menunjukkan
bahawa sembahyang ketika
dalam safar (perjalanan)
sudah diwajibkan seperti
itu (dua rakaat) sejak
awal, dan bukan
asalnya empat rakaat
lalu diqasarkan menjadi dua
rakaat. (Dalam) kata-kata
“menurut keterangan dari lidah
Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam”,
terdapat penegasan tentang kuatnya hal itu dari perkataan baginda.
Ibnu Umar radhiallahu
'anh berkata:
Sesungguhnya
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam datang kepada kami,
ketika kami kesesatan
(jalan) lalu baginda mengajari kami,
dan di antara
yang diajarkan kepada
kami, bahawa Allah 'Azza
wa Jalla memerintahkan
kami agar sembahyang
dua rakaat dalam perjalanan (safar).
Sebagaimana yang telah
sedia maklum, telah
dinukil dari Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam25, kemudahan untuk
mengqasarkan sembahyang
adalah hadiah dari
Allah 'Azza wa
Jalla sebagai rukhshah, maka
sepatutnya kita menghormati pemberian-Nya
yang tidak ternilai ini. Apatah
lagi Allah 'Azza
wa Jalla menyukai sekiranya
kita menerima anugerah-Nya itu.
Ibnu Umar radhiallahu 'anhu berkata:
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda: “Bahawa Allah menyukai
jika dilaksanakan sesuatu
yang telah diizinkan-Nya (diberi keringanan)
sebagaimana Allah membenci
(terhadap seseorang) yang melakukan
perlanggaran maksiat (perkara
yang dilarang-Nya).
Hadis di atas ini telah menyanggah tanggapan sesetengah
pihak yang menyatakan menyempurnakan sembahyang
ketika bermusafir adalah lebih
afdhal kerana apa yang
sebenarnya lebih afdhal adalah menerima rukhshah pemberian
Allah Subhanahu wa Ta'ala tersebut.
Manakala tentang pendapat
yang menyatakan bahawa
dengan keselesaan dalam perjalanan
serta kecanggihan sistem
pengangkutan pada zaman moden
ini menyebabkan keperluan
untuk mengqasar atau menjamak
sembahyang sudah tidak
relevan lagi, Syaikh
Abu Ubaidah Masyhur telah
menulis:
Ada juga yang menyatakan bahawa musafir pada zaman sekarang
ini boleh ditempuh dengan kapal terbang, kereta dan kereta api.
Oleh sebab itu ramai
yang tidak merasakan kesulitan dalam
bermusafir. Berbeza dengan
musafir pada zaman dahulu,
atau orang yang
pekerjaannya yang mengharuskan dia
selalu bermusafir. Apakah
orang-orang seperti ini juga
masih diperbolehkan mengqasarkan sembahyang?
Untuk mejawab persoalan
ini Syaikh Abu Ubaidah
telah menukil kata-kata Syaikh
Sayyid Sabiq rahimahullah :
Dalam hal ini
tidak ada perbezaan
musafir itu menggunakan kapal
terbang, kereta api
dan lain-lain, juga samada
perjalanan itu bertujuan
menunaikan perintah Allah ataupun
untuk tujuan-tujuan lain,
dan termasuk juga perjalanan orang-orang yang pekerjaanya
mengharuskan selalu berada dalam keadaan
musafir seperti kelasi
kapal laut, konduktor kereta
api dan lain-lain,
sebab pada hakikatnya
itu juga termasuk dalam
musafir. Oleh sebab
itu dia boleh mengqasar, berbuka puasa dan lain-lain.
Ini adalah kerana
keumuman Firman Allah
Subhanahu wa Ta'ala:
Dan apabila kamu
musafir di muka
bumi, maka kamu tidaklah berdosa
"mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang…
Hukum
mengqasarkan sembahyang ketika
bermusafir adalah untuk setiap
tempat dan zaman. Yang boleh membatasi keumuman hukum syari’at hanyalah Allah
'Azza wa Jalla dan
Rasul-Nya shallallahu ‘alaihi wasallam .
Sewajarnya mereka yang
memiliki pemikiran yang bingung
ini men tadabbur (menghayati) Firman
Allah Subhanahu wa Ta'ala
yang berikut:
Dan (Allah menjadikan)
kuda dan baghal
serta keldai untuk kamu
menunggangnya, dan untuk
menjadi perhiasan; dan Ia
menjadikan apa yang kamu tidak mengetahuinya.
Berkenaan ayat di
atas Syaikh Abu
Ubaidah Masyhur menerangkan:
Tuhan telah memberitahu
kepada kita semua
bahawa Dia telah menciptakan beberapa haiwan tunggangan yang tidak kita
ketahui. Dia juga akan terus menciptakan perkara-perkara lain yang
tidak ada pada
waktu diwahyukan ayat
ini seperti kapal terbang,
kereta api, kereta
mahupun kenderaan-kenderaan yang
lain.
Orang yang telah
disebutkan di atas
(mereka yang menganggap qasar sudah
tidak relevan di
zaman moden ini)benar-benar memiliki pemikiran yang aneh
ketika beranggapan kapal terbang, kereta
api mahupun kereta
bukan dalam kategori perjalanan,
sehingga tidak boleh
mengqasar sembahyang.
Bukankah semua jenis
kenderaan termasuk ciptaan Allah?
Atau adakah mereka
menganggap Allah tidak mengetahui kewujudan
kenderaan-kenderaan tersebut pada masa yang akan datang. Hal ini tidak
mungkin akan terjadi.
Oleh itu hukum
mengqasarkan sembahyang ketika
bermusafir tetap relevan untuk
setiap tempat dan zaman tanpa
mengira setinggi mana teknologi
yang bakal dicipta
di masa hadapan.
Justeru jangan persia-siakan sedekah
dari Allah Subhanahu
wa Ta'ala ini apatah
lagi setelah kita tahu
pendapat yang lebih
tepat tentang hukum mengqasarkan sembahyang ketika musafir
adalah wajib.
No comments:
Post a Comment