Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Wednesday 2 January 2013

DI ANTARA WASIAT RASULULLAH SAW


Rasulullah saw bersabda:

"Aku sungguh telah meninggalkan kepadamu suatu hal,  yang  apabila  kamu  berpegang  teguh  terhadapnya, maka  kamu  tidak  akan  tersesat  selamanya,  iaitu  kitab Allah dan sunnah Nabi- Nya." (H.R; Al Hakim)


"Berpegang  teguhlah  kalian  kepada  sunnahku  dan sunnah  para  khulafaurrasyidin  yang  mendapat petunjuk."  (H.R; Ahmad).


"Wahai  Fathimah  binti  Muhammad,  mintalah harta  benda  kepadaku  apa  saja  yang  kamu  kehendaki, kerana  aku  tidak  boleh  menyelamatkanmu  sedikitpun  di sisi Allah."  (H.R; Bukhari).


"Barangsiapa  yang  taat  kepadaku  bererti  ia  taat kepada  Allah  dan  barangsiapa  yang  derhaka  kepadaku bererti ia derhaka kepada Allah." (H.R; Bukhari).

"Janganlah  kamu  mengagungkan  aku  seperti  yang diperbuat  oleh  orang- orang  Nasrani  terhadap  Isa  bin Maryam,  kerana  sebenarnya  aku  ini  tidak  lebih  dari seorang  hamba.  Katakanlah:  "Aku  ini  adalah  hamba Allah dan utusan - Nya." (H.R; Bukhari).


"Allah  melaknat  orang -orang  Yahudi  kerana mereka  menjadikan  kubur  nabi-nabi  mereka  sebagai masjid (dengan memakamkan mereka di dalam masjid)."(H.R; Bukhari).


"Barangsiapa  membuat  kedustaan  atasku (mengatakan  sesuatu  hal  dariku  padahal  aku  tidak mengatakannya)  maka  bersiap-siaplah  ia  menempati  tempat duduknya di neraka."  (H.R; Ahmad).


"Sesungguhnya  aku  tidak  pernah  berjabat  tangan dengan wanita (bukan mahram) ."  (H.R; Tirmidzi).


"Siapa  yang  tidak  menyukai  sunnahku,  maka bererti ia tidak termasuk golonganku."  (Muttafaq Alaih).


"Ya  Allah,  aku  mohon  perlindungan  kepada- Mu, agar aku dijauhkan dari ilmu yang tidak berguna."  (H.R; Muslim).


"Barangsiapa  melakukan  suatu  amalan  tanpa  ada dasar  perintahnya  dari  kami,  maka  amalannya  itu  tidak diterima."  (H.R; Muslim).

No comments:

Post a Comment