Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Wednesday 2 January 2013

CINTA DAN MENGIKUTI RASULULLAH SAW


Allah SWT berfirman:

Katakanlah: "Jika kamu (benar- benar) mencintai Allah  maka  ikutilah  aku,  nescaya  Allah  mengasihi  dan mengampuni dosa- dosamu, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” ( Q. S; Ali Imran :  31).


Rasulullah saw bersabda:

Tidaklah sempurna iman salah seorang di antara kamu,    hingga  aku  lebih  dicintai  daripada  kedua  orang tua,  anaknya  dan  seluruh  manusia.”  (H.R;  Bukhari  dan Muslim).


Dalam  diri  Rasulullah saw terdapat  akhlak  yang mulia,  keberanian  dan  kemuliaan.  Barangsiapa  yang melihatnya secara sepintas akan menemukan kewibawaan memancar  dari  wajahnya  dan  berangsiapa  yang  bergaul dengan beliau secara dekat, maka akan mencintainya.


Rasulullah saw  telah  menyampaikan  risalahnya, memberi  nasihat  kepada  umat,  mempersatukan  kalimah, membuka  hati  manusia  bersama  para  sahabatnya  dengan mempersatukan  mereka  dan  menaklukkan  banyak  negeri dengan perjuangan mereka untuk membebaskan manusia dari penyembahan sesama manusia menuju penyembahan terhadap Tuhan manusia.


Rasulullah saw  dan para sahabat telah menyampaikan kepada  kita  Islam  secara  sempurna  tanpa  mencampuri dengan  bid’ah  dan  khurafat  dan  tidak  memerlukan tambahan atau pengurangan.


Allah SWT berfirman:

Pada hari ini telah Ku - sempurnakan  untuk kamu agamamu,  dan  telah  Ku - cukupkan  kepadamu  ni’mat-Ku, dan  telah  Ku - redhai  Islam  itu  jadi  agama  bagimu.”(Q.S; Al Ma'ida h:  3).


Rasulullah saw bersabda:

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” (H.R; Ahmad).


Itulah  beberapa  akhlak  Nabimu,  maka  berpegang teguhlah  pada akhlak  Rasulullah saw agar  engkau  menjadi orang-orang yang benar. Allah  SWT berfirman:

Sesungguhnya  telah  ada  pada  (diri)  Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu.”  ( Q. S; Al Ahzab :  21 ).


Ketahuilah,  bahawa  cinta  kepada  Allah SWT dan Rasul-Nya  yang  benar  mempunyai  aturan;  melaksanakan kitab Allah SWT dan hadis -hadis Rasulullah saw yang  sahih,  melaksanakan  hukum  dengan  berpegang teguh  kepada  keduanya  dan    tidak  boleh  mendahulukan pendapat orang lain di atas keduanya.



Allah SWT berfirman:

Hai orang- orang yang beriman, janganlah kamu mendahului  Allah  dan  Rasul- Nya  dan  bertakwalah kepada  Allah.  Sesungguhnya  Allah  Maha  Mendengar lagi Maha Mengetahui.”  ( Q. S; Al Hujuraat :  1).


Ya  Allah,  kurniakanlah  kepada  kami  untuk  dapat mencintai dan mengikuti Rasulullah saw, berakhlak dengan akhlaknya dan memperoleh syafa'atnya… Amiin.

No comments:

Post a Comment