Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Wednesday 2 January 2013

DI ANTARA AKHLAK RASULULLAH SAW


Akhlak Rasulullah  saw  adalah Al Qur’an, membenci apa  yang  dibenci  Al  Qur’an  dan    merasa  senang  dengan apa yang disenanginya. Tidak dendam dan marah kepada seseorang  kecuali  jika  melakukan  hal -hal  yang diharamkan  Allah  SWT  sehingga  kemarahannya  kerana Allah SWT .


Rasulullah  saw merupakan  orang  yang  paling  jujur ucapannya, paling  memenuhi tanggung -jawabnya, paling lembut  perangainya,  paling  mulia  pergaulannya,  lebih pemalu  dari  anak gadis,  rendah  hati  dan selalu  memikirkan  umatnya,  tidak  keji  dan  pula pengutuk. Tidak  membalas  kejahatan  orang  lain  dengan kejahatan  serupa,  tetapi  membalasnya  dengan  kemaafan dan  jabat  tangan.  Tidak  pernah  menolak  siapa  yang meminta  suatu  keperluan,  kecuali  dipenuhi keperluannya atau dengan kata -kata yang halus dan tidak dengan hati kasar dan sikap keras.

Rasulullah saw tidak pernah memotong perbicaraan orang  lain,  kecuali  jika  bertentangan  dengan  kebenaran sehingga  memotong  perbicaraannya  dengan  larangan atau  berdiri,  tidak  menganggap  dusta  kepada  seseorang, tidak dengki kepadanya dan tidak pula memintanya untuk bersumpah.


Rasulullah  saw sentiasa  menjaga  hak -hak tetangganya  dan  menghormati  tetamunya.  Waktunya  tidak pernah  berlalu  tanpa  beramal  untuk  Allah SWT atau mengerjakan  sesuatu  yang  menjadi  tugasnya.  Cinta kepada  optimis  dan  benci  kepada  pesimis,  jika  ada  dua pilihan,  maka  beliau  memilih  yang  teringan  di  antara keduanya  selama  tidak  merupakan  dosa.  Senang menolong  orang  yang  memerlukan  dan  membantu orang yang teraniaya.


Rasulullah  saw juga  mencintai  sahabat-sahabatnya, bermusyarwarah  dengan  mereka  dan  memperhatikan  keadaan  mereka.  Jika  ada  yang  sakit,  beliau  kunjungi, siapa  tidak  hadir  beliau  mengundangnya,  siapa  yang meninggal  dunia  beliau  mendo’akannya  serta  menerima alasan orang yang uzur kepadanya.


Baginya,  orang  yang  kuat  dan  orang  yang  lemah mempunyai  hak  yang  sama.  Ketika  beliau  berbicara, maka  jika  ada  orang  menghitung  perbicaraannya  tentu akan  dapat  menghitungnya  kerana  kefasihan  dan pelannya. Di samping itu, beliau juga suka bergura dan tidak mengucapkan kata -kata apa pun kecuali kebenaran

No comments:

Post a Comment