Rasulullah saw bersabda:
“Andai
kata orang yang
melintas di depan
orang yang sedang solat
mengetahui apa dosanya,
tentu ia berhenti empat puluh dan
itu lebih baik baginya daripada lalu di depan orang yang sedang solat
tersebut.”
Abu Nadhar r.a
berkata: "Aku tidak
tahu apakah Rasulullah saw bersabda
empat puluh hari, atau bulan atau tahun." (H.R; Bukhari).
Hadis di atas
menunjukkan bahawa lalu
di depan (di tempat
bersujud) orang yang
sedang solat akan mendapatkan dosa
dan ancaman, sehingga jika
orang yang melintas tersebut
mengetahui dosa yang
akan ditanggungnya, tentu ia
akan berhenti empat
puluh hari, bulan atau
tahun. Sedang jika
ia lalu agak
jauh dari tempat sujud orang yang
sedang solat tersebut, maka hal itu
tidak apa -apa, hal ini sesuai
dengan pemahaman hadis di
atas yang menyebutkan
tempat kedua tangan waktu sujud.
Bagi yang melaksanakan
solat hendaknya meletakkan sutrah
(pembatas) di depannya,
sehingga orang yang lalu
tahu dan tidak
lalu di depannya, sebagaimana sabda Rasulullah saw:
“Jika salah
seorang di antara
kamu solat menghadap ke
suatu pembatas, kemudian
ada orang yang lalu
di depannya, maka
hendaknya ia menghalangi orang
tersebut, sedang jika
orang tersebut tetap memaksa,
maka bunuhlah dia
kerana sebenarnya orang tersebut
adalah syaitan.” (Mutafaq Alaih).
Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan yang
memperingatkan melintas di depan orang yang sedang solat ini,
berlaku umum, termasuk
di masjidil Haram mahupun
masjid Nabawi kerana
keumuman hadis tersebut, dan
kerana Rasulullah saw
mengucapkan hadis tersebut di Mekkah dan
Madinah. Dalilnya adalah:
Bukhari
menyebutkan dalam kitab
sahihnya; Ibnu Umar r.a pernah
mencegah orang yang
lalu di depannya ketika
ia sedang melakukan
tasyahud di Ka’bah, kemudian
ia berkata: "Jika
ia tetap memaksakan diri,
dan tiada pilihan
bagimu kecuali harus membunuhnya,
maka bunuhlah."
Al Hafidz Ibnu
Hajar Al Asqalany
dalam kitab “Fathul Bari"
berkata: penyebutan “Ka’bah”
secara khusus agar tidak
terbayang bahawa melalui di depan orang solat di Ka’bah diampuni kerana ramai.
Sedangkan hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Daud
bukanlah hadis sahih
kerana ada perawi
yang tidak diketahui. Hadis
tersebut adalah sebagai
berikut; Ahmad bin Hanbal meriwayatkan kepada kami, Sufyan bin Uyainah
meriwayatkan kepadaku dari
sebahagian keluarga dari datuknya
bahawa ia melihat Nabi saw solat di
depan pintu Bani Sahm (di
Masjid Haram) dan orang-orang lalu di depannya sedang
antara keduanya tidak ada tanda batas.
Sufyan berkata: antara beliau dengan Ka’bah tidak ada tanda
batas. Sufyan berkata:
Ibnu Juraij pernah menceritakan kepada
kami dari ayahnya.
Kemudian aku tanyakan kepadanya,
maka ia berkata:
"Aku tidak pernah
mendengarnya dari ayahku, tetapi dari sebahagian orang dari keluargaku dari
datukku".
Dan Al Hafidz
Ibnu Hajar Al-Asqalany mengatakan dalam
kitabnya “Fathul Bari”
bahawa hadis tersebut “Ma’lul”.
Dalam kitab Bukhari
disebutkan: dari Abu
Juhaifah berkata bahawa Rasulullah saw pernah
mengadakan musafir kemudian solat
Dzuhur dan Asar
dua raka'at di Batha’
(Mekkah) dan mendirikan
tongkat berkepala besi di depannya.
KESIMPULAN:
Melintas di depan tempat sujud
orang yang sedang
solat adalah haram dan mendapatkan dosa serta ancaman, jika orang yang
solat tersebut meletakkan
tongkat/tabir di depannya, baik
di tanah Haram
mahupun di tempat
yang lain sebagaimana disebutkan
dalam hadis -hadis sahih di
atas. Tapi boleh
juga bagi orang
yang terpaksa ketika dalam keadaan amat sesak dan penuh
sama sekali.
No comments:
Post a Comment