![]() |
umat islam hanya mentauhidkan Allah yang esa dan tidak menyembah makhluk lain.
|
APABILA
ditanya dari mana nas al-Quran dan sunnah yang menyebut pembahagian
yang jelas bagi tauhid tiga serangkai iaitu tauhid uluhiah, tauhid
rububiah dan tauhid asma' wa sifat, pendokongnya yang mengaku berpegang dengan al-Quran dan sunnah pun, teragak-agak mendatangkan hujah.
Lantas
mendatangkan hujah-hujah berbentuk taklid iaitu WAMY, ulama-ulama lain
dan silibus-silibus beberapa buah universiti yang menyokong. Itu
sebenarnya taklid.
Kadang-kadang didatangkan nukilan al-Baghdadi dalam al-Farq Baina al-Firaq berkaitan dengan tafsiran perkataan 'ahlussunnah' sebab
mahu bergantung dengan ulama silam Ahlussunnah, namun ditiadakan
syarahan bahawa Imam al-Baghdadi sebenarnya mensyarahkan tauhid Sifat di
dalam kitab tersebut apabila beliau mensyarahkanfirqah najiah (firqah
yang selamat). Bahkan perkataan 'tauhid-tauhid sifat' dalam definisi
tersebut diabaikan. Walhal itulah antara sifat-sifat 20.
Lihat bagaimana Imam al-Baghdadi mensyarahkan pandangan Ahlussunnah dalam mentauhidkan sifat Allah SWT:
"Mereka ijmak bahawa tempat tidak meliputiNya (Allah SWT tidak bertempat) dan masa tidak mengikatnya, berbeza dengan firqah al-Hasyamiah dan al-Karamiah, yang mengatakan Allah memegang arasynya".(Lihat Al-Baghdadi, al-Farq Baina al-Firaq, hal.256).
Dalam isu tauhid, amat merbahaya kita bertaklid. Sepatutnya
didatangkan nas-nas yang jelas berkaitan pembahagian tiga serangkai
tersebut bersesuaian sekiranya kita bersarjanakan al-Quran dan sunnah.
Kalau
berdoa selepas solat secara berjemaah yang tidak ditunjuk oleh hadis
secara jelas pun dituduh bidaah dan sesat oleh sesetengah orang (walau
berdoa disuruh dalam al-Quran dan sunnah), apatah lagi isu pokok dan
besar seperti tauhid.
Apabila
ditanya, mana dalil al-Quran dan sunnah apabila anda mengatakan
penyembah berhala bertauhid dengan tauhid rububiah (tanpa tauhid
uluhiyah)? Lantas akan dinyatakan kata-kata si polan dan polan
mengatakan perkara ini dan di sokong pula dengan ulama-ulama ini dan
ini.
Persoalan saya: Kenapa
tidak ada sepatah pun ayat al-Quran dan hadis atau kata-kata
ulama-ulama Salafussoleh (tiga kurun pertama) mengenai perkara ini?
Memang benar ada ayat yang bermaksud:
Dan jika engkau bertanya kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab: Allah; jadi bagaimana mereka dapat dipalingkan (dari menyembah Allah SWT).(al-Zukhruf: 87).
Dalil
ini digunakan untuk menunjuk- kan orang-orang Musyrik (penyembah
berhala) beriman dengan iman rububiah. (Mohd. Naim Yasin, hal.11).
Namun kenapa tidak dicantumkan dengan ayat selepasnya?
Dan (Allah mengetahui) ucapannya (Muhammad): Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang tidak beriman.(al-Zukhruf: 88).
Tidak
pula al-Quran mahupun sunnah menyebut orang-orang Musyrik beriman
dengan tauhid rububiah sahaja! Ini persoalan akidah, sepatutnya ada
nasnya secara jelas.
Sebaliknya
al-Quran mengatakan dengan jelas bahawa mereka bukan orang yang
beriman. Bagaimana kita boleh mengubahnya mengatakan mereka beriman
dengan tauhid rububiah? Mana dalilnya sebab ini persoalan akidah?
Ini
adalah taklid. Kenapa kita membenarkan taklid dalam soalan akidah
sebegini? Kita amat tidak adil apabila membenarkan taklid pada persoalan
akidah sebegini.
Lantas kemungkinan saya pula ditanya:
Apa dalil kamu dari al-Quran dan sunnah yang menyebabkan kamu mengkhususkan Sifat 20 untuk Allah SWT?
Maka saya berkata:
"Bahawasanya Allah SWT bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, dan maha suci dari segala kekurangan. Sesungguhnya ketuhanannya melazimkan kesempurnaan mutlak secara khusus untuk ZatNya."Kemudian, kami memilih sifat-sifat terpenting daripada sifat-sifatNya yang maha sempurna dan kami menjelaskannya secara terperinci perkara-perkara dan keyakinan-keyakinan yang berkaitan dengannya
(Lihat al-Buti, 1992, Kubra al-Yaqiniyat al-Kauniyyah, h108).
Adalah satu fitnah sekiranya kami dikatakan menghadkan sifat Allah SWT kepada 20 sahaja!
Saya mungkin ditanya lagi:
Mana dalilnya dari al-Quran dan sunnah? Saya akan mengatakan bahawa semua sifat dua puluh itu ada dalilnya di dalam al-Quran dan sunnah. Kalau mahu diperincikan, boleh dilihat dalam semua buku yang mensyarahkan Sifat 20.
Saya ditanya lagi: Bukankan Sifat 20 itu susunan Muktazilah?
Saya berkata:
Sekiranya saudara membaca sejarah Islam silam, saudara akan memahami bahawa pada zaman Khalifah Abbasiah iaitu Ma'mun bin Harun ar Rasyid (198H-218H), al-M'tashim (218H-227H) dan al-Watsiq (227H-232H) adalah khalifah-khalifah penganut fahaman Muktazilah atau sekurang-kurangnya penyokong-penyokong yang utama dari golongan Muktazilah.
Dalam sejarah Islam, dinyatakan terjadinya apa yang dinamakan 'fitnah al-Quran itu makhluk' yang mengorbankan beribu-ribu ulama yang tidak sefaham dengan kaum Muktazilah.
Pada masa itu, Imam Abu Hassan al-Asy'ari muda remaja, dan belajar kepada seorang Sheikh Muktazilah, iaitu Muhammad Abdul Wahab al-Jabai (wafat 303H).
Imam Abu Hassan al-Asy'ari (wafat 324H) melihat terdapat kesalahan besar kaum Muktazilah yang bertentangan dengan iktiqad (keyakinan) Nabi SAW dan sahabat-sahabat baginda, dan banyak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah. Lantas beliau tampil meninggalkan fahaman Muktazilah dan menongkah hujah-hujah kaum Muktazilah.
Kefahaman Masyarakat
Bermula
dari itulah, Imam Abu Hassan al-Asy'ari melawan kaum Muktazilah dengan
lidah dan tulisannya. Justeru, susunan tauhidnya bermula setelah dia
berjuang menentang Muktazilah dan mengembalikan kefahaman masyarakat
kepada al-Quran dan sunnah.
Di atas jalannya, ulama silam menelusuri, antaranya ialah Imam
Abu Bakar al-Qaffal (wafat 365H), Imam Abu Ishaq al-Asfaraini (wafat
411H)., Imam al-Hafiz al-Baihaqi (wafat 458), Imam Haramain al-Juwaini
(wafat 460H), Imam al-Qasim al-Qusyairi (wafat 465H), Imam al-Baqilani
(wafat 403H), Imam al-Ghazali (wafat 505H), Imam Fakhrurazi (wafat 606H)
dan Imam Izzuddin bin Abd Salam (wafat 660H). (Lihat Kiyai Sirajuddin Abbas (2008). Aqidah ahlussunnah wal Jamaah, h21-23).
Tidak
pernah wujud pertelingkahan antara penghuraian Imam Abu Hassan
al-Asy'ari dan Imam al-Maturidi dengan pengikut-pengikut mazhab fiqh
yang empat.
Kemudian saya mungkin diperlekeh kerana pengajian sifat 20 ini bentuknya kaku, lantas contoh sindirannya ialah:
"Wujud maksud ada, lawannya tiada.... akhirnya semuanya tiada".
Saya katakan sememangnya cara perbahasan Sifat 20 kena diperbaharui dan diringkaskan.
Dalil-dalil
al-Quran berkaitan sifat tersebut perlu lebih dipertekankan berbanding
dengan dalil-dalil akal yang rumit-rumit yang mungkin zaman kita tidak
memerlukannya.
Pada saya, mungkin penulisan seorang ulama Indonesia Kiai Sirajuddin Abbas bertajuk: Aqidah Ahlussunnah wal Jamaah,
boleh digunakan untuk memudahkan kefahaman pembaca. Buku ini masih
banyak dijual di toko-toko buku di Wisma Yakin, Kuala Lumpur.
Saya kemudian ditanya berkaitan dengan sahabat-sahabat saya yang mungkin belajar dan mengajar tauhid tiga serangkai ini?
Saya
katakan pengalaman saya mendengar pensyarah-pensyarah dan
sahabat-sahabat saya yang mengajar tauhid pecah tiga ini, ada di
kalangan mereka tidak ekstrem, tidak sampai mengkafirkan/mensyirikkan
golongan yang tidak sependapat.
Contohnya bila memperkatakan tawassul dan menziarahi kubur, ada di kalangan mereka menerimanya tanpa mengkafirkannya atau menyesatkannya.
Demikian
juga persoalan penafsiran ayat-ayat sifat, ada yang tidak menerima/
tidak taklid bulat-bulat kenyataan Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab, dan
lebih kepada menyerahkan kepada Allah SWT. Mereka lebih suka merujuk
terus ke Ibn Taymiyyah berbanding Sheikh Abd Wahhab.
Di
kalangan mereka (mengikut cerita adik saya ketika dia belajar di
Universiti Yarmuk, Jordan), pensyarah Aqidahnya mengatakan: Kamu
orang-orang Malaysia, ramai mengikut Ahlu sunnah aliran Asyairah.
Namun,
tauhid yang diajarkan ini mengikut susunan Ibn Taymiyah kerana menjadi
silibus Universiti ini (pada masa itu). Terserah kepada kamu mengikut
keyakinan Asyairah itu (tanpa beliau menyesatkannya).
Mereka
menyedari ramai ulama silam (sama ada muhadithin, fuqaha' atau
mufassirin) dari kurun ke tiga Hijrah berpegang kepada huraian Imam Abu
Hassan al-Asy'ari (wafat 324H) dan Imam Abu Mansur al-Maturidi (wafat
333H).
Walaupun
begitu, ada yang amat ekstrem dalam pegangannya sehinggakan menyesatkan
imam-imam terdahulu yang berada dalam lingkungan ratusan tahun.
Semoga
pembaca membuat pertimbangan dan terbuka berkaitan isu ini. Pada saya
berpegang pada tauhid susunan dan huraian orang yang dekat dengan
Rasulullah SAW (al-'ali) lebih selamat dari berpegang kepada tauhid
orang terkemudian dan sekarang yang kelihatan cacar marba metodenya dan
bertaklid dengan orang-orang baru (al-nazil).
Semoga Allah SWT menyelamatkan kita dari kesesatan dan menganugerahkan kita jalan yang lurus.
Sumber : Utusan Malaysia
Bacaan Tambahan :
Ulamak-ulamak Asya'irohAqidah Al Azhar Oleh Dr Yusof al Qardhawi
No comments:
Post a Comment