Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan

Tokoh Tokoh Ulama' Kelantan
Sesungguhnya Ulama' itu Pewaris Nabi

Thursday 3 January 2013

Asal-usul Syiah (kesesatan)


Syiah   secara  bahasa   bererti   pengikut,   sekumpulan   dan   golongan. Sedangkan dalam istilah Syara', Syi'ah adalah suatu aliran yang timbul sejak pemerintahan Utsman bin Affan yang diketuai oleh Abdullah bin Saba', seorang  Yahudi  dari  Yaman. Setelah terbunuhnya  Utsman  bin  Affan,  lalu Abdullah  bin   Saba'  menyebarkan  ajarannya   secara   terang-terangan   dan mengumpulkan  untuk  mengisytiharkan  bahawa  kepemimpinan  (baca: imamah) sesudah Nabi saw sebenarnya ke tangan Ali bin Abi Thalib kerana suatu nas (teks) Nabi saw. Namun, menurut Abdullah bin Saba', Khalifah Abu Bakar, Umar, Utsman telah mengambil alih kedudukan tersebut.


Keyakinan itu berkembang sampai kepada menuhankan Ali bin Abi Thalib. Berhubung hal itu adalah suatu kebohongan, maka diambil tindakan oleh Ali bin Abi Thalib, iaitu mereka dibakar, lalu sebahagian mereka melarikan diri ke Madain


Aliran Syi'ah pada abad pertama hijriyah belum merupakan aliran yang kukuh sebagai   trend   yang   mempunyai   berbagai   macam   keyakinan   seperti   yang berkembang pada abad ke-2 hijriyah dan abad-abad berikutnya.


Penyimpangan Syiah pada kurun Pertama:

Keyakinan bahawa imam  sesudah Rasulullah saw adalah Ali bin Abi Thalib, sesuai dengan sabda Nabi saw. Kerana itu para Khalifah dituduh merampok kepemimpinan dari tangan Ali bin Abi Thalib r.a.

Keyakinan bahawa imam mereka maksum (terjaga dari salah dan dosa)


Keyakinan bahawa Ali bin Abi Thalib dan para Imam yang telah wafat akan   hidup   kembali   sebelum   hari   Kiamat   untuk   membalas   dendam kepada lawan-lawannya, iaitu Abu Bakar, Umar, Utsman, Aisyah dll.


Keyakinan   bahawa   Ali   bin   Abi   Thalib   dan   para   Imam   mengetahui rahsia ghaib, baik yang lalu mahupun yang akan datang. Ini bererti sama dengan menuhankan Ali dan Imam.


Keyakinan tentang ketuhanan Ali bin Abi Thalib yang diisytiharkan oleh  para  pengikut  Abdullah   bin  Saba'  dan  akhirnya   mereka   dihukum bakar oleh Ali bin Abi Thalib kerana keyakinan tersebut.


Keyakinan mengutamakan Ali bin Abi Thalib atas Abu Bakar dan Umar bin Khattab. Padahal Ali sendiri mengambil tindakan hukum cambuk(memukul) 80 kali terhadap orang yang meyakini kebohongan tersebut

Keyakinan mencaci maki para Sahabat atau sebahagian Sahabat seperti Utsman bin Affan (lihat Dirasat fil Ahwaa' wal Firaq wal Bida' wa Mauqifus Salaf minhaa, Dr. Nashir bin Abdul Karim Al-Aql hal. 237)


Pada abad ke-2 hijriyah, perkembangan keyakinan Syi'ah semakin menjadi-jadi sebagai aliran yang mempunyai berbagai peringkat keyakinan utama dan terus berkembang sampai berdirinya dinasti Fathimiyyah di Mesir dan dinasti Sofawiyah di Iran. Terakhir aliran tersebut terangkat kembali dengan revolusi Khomaini dan dijadikan sebagai aliran rasmi negara Iran sejak 1979.




Penyimpangan Syi'ah Secara Umum:

Pada Rukun Iman:

Syiah hanya memiliki 5 rukun iman, tanpa menyebut keimanan kepada para Malaikat, Rasul dan Qadha dan Qadar- iaitu: 1. Tauhid (keesaan Allah), 2. Al-'Adl (keadilan Allah) 3. Nubuwwah (kenabian), 4. Imamah (kepemimpinan   Imam),   5.Ma'ad   (hari   kebangkitan   dan   pembalasan). (Lihat 'Aqa'idul Imamiyah oleh Muhammad Ridha Mudhoffar dll)


Pada Rukum Islam:

Syiah   tidak   mencantumkan   syahadat   dalam   rukun   Islam,   iaitu: 1.Solat, 2.Zakat, 3.Puasa, 4.Haji, 5.Wilayah (perwalian) (lihat Al-Khafie juz II hal 18)

Syi'ah meyakini bahawa Al-Qur'an sekarang ini telah diubah, ditambahi atau dikurangi dari yang asalnya, seperti:

"wa inkuntum fii roibim mimma nazzalna 'ala 'abdina FII 'ALIYYIN fa`tu bi shuratim mim mits lih (Al-Kafie, Kitabul Hujjah: I/417)

Ada tambahan "fii 'Aliyyin" dari teks asal Al-Qur'an yang berbunyi:

"wa inkuntum fii roibim mimma nazzalna 'ala 'abdina fa`tu bi shuratim mim mits lih" (Al-Baqarah:23)


Kerana   itu   mereka   meyakini   bahawa:   Abu   Abdillah   a.s   (imam   Syiah) berkata: "Al-Qur'an yang dibawa oleh Jibril a.s kepada Nabi Muhammad saw   adalah   17.000   ayat   (Al-Kafi   fil   Ushul   Juz   II   hal.634).   Al-Qur'an mereka yang berjumlah 17.000 ayat itu disebut Mushaf Fatimah (lihat kitab   Syi'ah   Al-Kafi   fil   Ushul   juz   I   hal   240-241   dan   Fashlul   Khithab karangan An-Nuri Ath-Thibrisy)


Syi'ah   meyakini   bahawa   para   Sahabat   sepeninggal   Nabi   saw,   mereka murtad, kecuali beberapa orang saja, seperti: Al-Miqdad bin Al-Aswad, Abu Dzar Al-Ghifary dan Salman Al-Farisy (Ar Raudhah minal Kafi juz VIII hal.245, Al-Ushul minal Kafi juz II hal 244)


Syi'ah menggunakan senjata "taqiyyah" iaitu berbohong, dengan cara menampakkan  sesuatu  yang  berbeza  dengan yang sebenarnya,  untuk menipu(Al Kafi fil Ushul Juz II hal.217)


Syi'ah percaya kepada Ar-Raj'ah iaitu kembalinya roh-roh ke jasadnya masing-masing di dunia ini sebelum Qiamat dikala imam Ghaib mereka keluar dari persembunyiannya dan menghidupkan Ali dan anak-anaknya untuk balas dendam kepada lawan-lawannya.


Syi'ah   percaya   kepada   Al-Bada',   yakni   diperlihatkan   bagi   Allah   dalam   hal keimaman Ismail  (yang  telah dinobatkan  keimamannya  oleh ayahnya, Ja'far As-Shadiq, tetapi kemudian meninggal disaat ayahnya masih hidup) yang tadinya tidak diperlihatkan. Jadi bagi mereka, Allah boleh khilaf, tetapi Imam mereka tetap maksum (terjaga).


Syiah membolehkan "nikah mut'ah", yaitu nikah kontrak dengan jangka waktu tertentu (lihat Tafsir Minhajus Shadiqin Juz II hal.493). Padahal hal itu telah diharamkan oleh Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Ali bin Abi Thalib sendiri.

Wednesday 2 January 2013

DI ANTARA WASIAT RASULULLAH SAW


Rasulullah saw bersabda:

"Aku sungguh telah meninggalkan kepadamu suatu hal,  yang  apabila  kamu  berpegang  teguh  terhadapnya, maka  kamu  tidak  akan  tersesat  selamanya,  iaitu  kitab Allah dan sunnah Nabi- Nya." (H.R; Al Hakim)


"Berpegang  teguhlah  kalian  kepada  sunnahku  dan sunnah  para  khulafaurrasyidin  yang  mendapat petunjuk."  (H.R; Ahmad).


"Wahai  Fathimah  binti  Muhammad,  mintalah harta  benda  kepadaku  apa  saja  yang  kamu  kehendaki, kerana  aku  tidak  boleh  menyelamatkanmu  sedikitpun  di sisi Allah."  (H.R; Bukhari).


"Barangsiapa  yang  taat  kepadaku  bererti  ia  taat kepada  Allah  dan  barangsiapa  yang  derhaka  kepadaku bererti ia derhaka kepada Allah." (H.R; Bukhari).

"Janganlah  kamu  mengagungkan  aku  seperti  yang diperbuat  oleh  orang- orang  Nasrani  terhadap  Isa  bin Maryam,  kerana  sebenarnya  aku  ini  tidak  lebih  dari seorang  hamba.  Katakanlah:  "Aku  ini  adalah  hamba Allah dan utusan - Nya." (H.R; Bukhari).


"Allah  melaknat  orang -orang  Yahudi  kerana mereka  menjadikan  kubur  nabi-nabi  mereka  sebagai masjid (dengan memakamkan mereka di dalam masjid)."(H.R; Bukhari).


"Barangsiapa  membuat  kedustaan  atasku (mengatakan  sesuatu  hal  dariku  padahal  aku  tidak mengatakannya)  maka  bersiap-siaplah  ia  menempati  tempat duduknya di neraka."  (H.R; Ahmad).


"Sesungguhnya  aku  tidak  pernah  berjabat  tangan dengan wanita (bukan mahram) ."  (H.R; Tirmidzi).


"Siapa  yang  tidak  menyukai  sunnahku,  maka bererti ia tidak termasuk golonganku."  (Muttafaq Alaih).


"Ya  Allah,  aku  mohon  perlindungan  kepada- Mu, agar aku dijauhkan dari ilmu yang tidak berguna."  (H.R; Muslim).


"Barangsiapa  melakukan  suatu  amalan  tanpa  ada dasar  perintahnya  dari  kami,  maka  amalannya  itu  tidak diterima."  (H.R; Muslim).

CINTA DAN MENGIKUTI RASULULLAH SAW


Allah SWT berfirman:

Katakanlah: "Jika kamu (benar- benar) mencintai Allah  maka  ikutilah  aku,  nescaya  Allah  mengasihi  dan mengampuni dosa- dosamu, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” ( Q. S; Ali Imran :  31).


Rasulullah saw bersabda:

Tidaklah sempurna iman salah seorang di antara kamu,    hingga  aku  lebih  dicintai  daripada  kedua  orang tua,  anaknya  dan  seluruh  manusia.”  (H.R;  Bukhari  dan Muslim).


Dalam  diri  Rasulullah saw terdapat  akhlak  yang mulia,  keberanian  dan  kemuliaan.  Barangsiapa  yang melihatnya secara sepintas akan menemukan kewibawaan memancar  dari  wajahnya  dan  berangsiapa  yang  bergaul dengan beliau secara dekat, maka akan mencintainya.


Rasulullah saw  telah  menyampaikan  risalahnya, memberi  nasihat  kepada  umat,  mempersatukan  kalimah, membuka  hati  manusia  bersama  para  sahabatnya  dengan mempersatukan  mereka  dan  menaklukkan  banyak  negeri dengan perjuangan mereka untuk membebaskan manusia dari penyembahan sesama manusia menuju penyembahan terhadap Tuhan manusia.


Rasulullah saw  dan para sahabat telah menyampaikan kepada  kita  Islam  secara  sempurna  tanpa  mencampuri dengan  bid’ah  dan  khurafat  dan  tidak  memerlukan tambahan atau pengurangan.


Allah SWT berfirman:

Pada hari ini telah Ku - sempurnakan  untuk kamu agamamu,  dan  telah  Ku - cukupkan  kepadamu  ni’mat-Ku, dan  telah  Ku - redhai  Islam  itu  jadi  agama  bagimu.”(Q.S; Al Ma'ida h:  3).


Rasulullah saw bersabda:

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” (H.R; Ahmad).


Itulah  beberapa  akhlak  Nabimu,  maka  berpegang teguhlah  pada akhlak  Rasulullah saw agar  engkau  menjadi orang-orang yang benar. Allah  SWT berfirman:

Sesungguhnya  telah  ada  pada  (diri)  Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu.”  ( Q. S; Al Ahzab :  21 ).


Ketahuilah,  bahawa  cinta  kepada  Allah SWT dan Rasul-Nya  yang  benar  mempunyai  aturan;  melaksanakan kitab Allah SWT dan hadis -hadis Rasulullah saw yang  sahih,  melaksanakan  hukum  dengan  berpegang teguh  kepada  keduanya  dan    tidak  boleh  mendahulukan pendapat orang lain di atas keduanya.



Allah SWT berfirman:

Hai orang- orang yang beriman, janganlah kamu mendahului  Allah  dan  Rasul- Nya  dan  bertakwalah kepada  Allah.  Sesungguhnya  Allah  Maha  Mendengar lagi Maha Mengetahui.”  ( Q. S; Al Hujuraat :  1).


Ya  Allah,  kurniakanlah  kepada  kami  untuk  dapat mencintai dan mengikuti Rasulullah saw, berakhlak dengan akhlaknya dan memperoleh syafa'atnya… Amiin.

DA’WAH DAN JIHAD RASULULLAH SAW


Allah  SWT  mengutus  Rasul -Nya;  Muhammad  saw, sebagai  rahmat  bagi  seluruh  alam.  Beliau  mengajak orang-orang Arab dan seluruh manusia kepada setiap hal yang   menjadi  penyebab  terciptanya  kebaikan  dan kebahagiaan mereka di dunia dan akhirat.


Yang pertama kali didakwahkan adalah melakukan ibadah  hanya  untuk  Allah SWT  semata,  termasuk  berdo’a hanya kepada-Nya saja, sebagaimana firman Allah SWT:

Katakanlah:  "Sesungguhnya  aku  hanya menyembah  Tuhanku  dan  aku  tidak  mempersekutukan sesuatu pun dengan - Nya.” ( Q. S; Al Jin:  20).


Orang-orang musyrik telah menentang dakwah ini, kerana  nilai-nilai  dakwah  bertentangan  dengan  akidah polytheisme  yang  mereka  yakini  dan  kerana  taklid  buta mereka kepada nenek moyang mereka.


Mereka  pernah  menuduh  Rasulullah  saw sebagai tukang sihir dan orang gila, setelah mereka menyebutnya sebagai Ashadiqul Amin (orang jujur dan dipercayai).


Rasulullah  saw  benar-benar  sabar  menghadapi siksaan kaumnya, yang demikian itu sebagai pengamalan dari perintah Allah SWT:

Maka  bersabarlah  kamu  untuk  (melaksanakan) ketetapan  Tuhanmu,  dan  janganlah  kamu  ikuti  orang yang  berdosa  dan  orang  yang  kafir  di  antara  mereka.”(Q.S; Al Insan:  24).



Selama 13  tahun  Rasulullah  saw berada  di  Mekkah mengajak  manusia  kepada  tauhid  dan  menanggung siksaan kaumnya bersama sahabat-sahabatnya.  Kemudian beliau  hijrah  bersama  sahabatnya  ke  Madinah  untuk mendirikan  masyarakat  Islam  yang  baru  berdasarkan keadilan, kecintaan dan persamaan.


Dan  Allah SWT  telah  memperkuat  Rasulullah saw dengan  beberapa  mu'jizat.  Yang terpenting  adalah  Al Qur’an  Al  Karim  yang  menyeru  kepada  tauhid,  ilmu, jihad, kemajuan dan akhlak yang mulia.


Rasulullah  saw pernah  mengirim  surat  kepada beberapa raja di dunia mengajak mereka untuk memeluk Islam  sambil  berkata  kepada  Kaisar:  "Masuklah  kepada Islam,  engkau  akan  selamat  dan  Allah SWT  akan memberimu pahala dua kali lipat…".


"Wahai ahli kitab, marilah berpegang teguh kepada satu  kalimat  (ketetapan)  yang  tidak  ada  perselisihan antara  kami  dan  kalian,  bahawa  tidak  ada  yang  kita sembah kecuali Allah   dan tidak kita persekutukan Dia dengan  sesuatu pun  dan  tidak  (pula)  sebahagian  kita menjadikan  sebahagian  yang  lain  sebagai  tuhan  selain daripada Allah."


Rasulullah saw  memerangi orang -orang  musyrik dan Yahudi,  lalu  beliau  mendapatkan  kemenangan. Rasulullah  saw  sendiri  telah  melakukan  peperangan langsung  sekitar  dua  puluh  kali,  dan  telah  mengirim tenteranya  dari  kalangan  sahabat -sahabatnya  berpuluh -puluh  kali  untuk  berjihad  dan  berdakwah  kepada  Islam dan  membebaskan  beberapa  bangsa  dari  penganiayaan dan melanggar hak asasi seseorang.


Rasulullah saw  mengajarkan  kepada  para  sahabatnya untuk memulai dakwahnya dengan tauhid..

SOPAN SANTUN DAN KERENDAHAN HATI RASULULLAH SAW


Rasulullah saw adalah orang yang paling menyayangi dan  hormat  kepada  para  sahabatnya,  memberikan kelapangan  kepada  mereka  yang  dalam  kesempitan, memulai  salam  kepada  orang  yang  dijumpai,  dan  jika berjabat  tangan  dengan  seseorang  tidak  pernah melepaskan sebelum orang tersebut melepaskannya.


Rasulullah saw adalah orang yang paling rendah hati, jika  berada  bersama  suatu  kaum  dalam  majlis  selalu duduk  bersama  mereka  dan  tidak  berdiri  sebelum  majlis berakhir.  Setiap  yang  duduk  bersama  beliau  diberi haknya  masing-masing  sehingga  tidak  seorang pun  yang merasa  bahawa  orang  lain  lebih  mulia  daripada   dirinya bagi  Rasulullah saw.  Jika  seseorang  duduk  dekatnya, beliau tidak berdiri sebelum orang tersebut berdiri kecuali jika ada urusan yang mendesak maka beliau meminta izin kepadanya.


Rasulullah  saw  tidak  suka  apabila  ada  orang  yang berdiri  menghormatinya.  Diriwayatkan  dari  Anas  bin Malik r.a berkata:

"Tak ada seorang pun yang lebih mereka (sahabat) cintai  daripada  Rasulullah  saw,  tetapi    mereka  tidak pernah berdiri untuk menghormati Rasulullah saw . Kerana mereka  tahu  bahawa  beliau  membenci  perbuatan semacam itu.”  (H.R; Ahmad dan Tirmidzi).


Rasulullah  saw  tidak  menemui  seseorang  dengan sesuatu  yang  tidak  disenanginya,  mengunjungi  orang sakit  dan  mencintai  orang -orang  miskin.  Bersahabat  dan menyaksikan jenazah mereka, tidak menghina orang fakir kerana  kefakirannya ,  tidak  takut  kepada  raja  kerana kedudukannya,  dan  membesarkan  ni’mat  meskipun sedikit; maka beliau tidak pernah mencela makanan. Jika beliau  suka  dengan  makanan  tersebut  beliau memakannya,  tapi  jika  tidak,  maka  beliau membiarkannya.  Makan  dan  minum  dengan  tangan kanannya setelah membaca bismillah pada permulaannya dan mengucapkan alhamdulillah pada akhirnya.


Beliau  menyenangi  hal -hal  yang  baik  dan  tidak suka  pada  hal -hal  yang  tidak  baik  seperti  bawang  putih dan bawang merah atau yang serupa dengannya.

Beliau melaksanakan haji sambil mengucapkan:

Ya  Allah, ini  adalah  benar- benar  haji  yang  tidak ada  riya'  di  dalamnya  dan  tidak  pula  mencari  pujian  di dalamnya.”  (Hadis sahih riwayat Al Maqdisi).


Beliau  juga  tidak  berbeza  dengan  para  sahabatnya dalam  pakaian  dan  tempat  duduk,  sehingga  pernah seorang Arab badui masuk sambil mengatakan: “Mana di antara kamu yang bernama Muhammad ?.”

Pakaian yang paling disenangi Rasulullah saw  adalah gamis  (baju  panjang  sampai  setengah  betisnya),  tidak berlebih-lebihan  dalam  makanan  atau  pakaian,  memakai ketayap(kopiah),  serban  dan  cincin  perak  pada  jari  kelingking kanannya serta mempunyai janggut yang lebat.

DI ANTARA AKHLAK RASULULLAH SAW


Akhlak Rasulullah  saw  adalah Al Qur’an, membenci apa  yang  dibenci  Al  Qur’an  dan    merasa  senang  dengan apa yang disenanginya. Tidak dendam dan marah kepada seseorang  kecuali  jika  melakukan  hal -hal  yang diharamkan  Allah  SWT  sehingga  kemarahannya  kerana Allah SWT .


Rasulullah  saw merupakan  orang  yang  paling  jujur ucapannya, paling  memenuhi tanggung -jawabnya, paling lembut  perangainya,  paling  mulia  pergaulannya,  lebih pemalu  dari  anak gadis,  rendah  hati  dan selalu  memikirkan  umatnya,  tidak  keji  dan  pula pengutuk. Tidak  membalas  kejahatan  orang  lain  dengan kejahatan  serupa,  tetapi  membalasnya  dengan  kemaafan dan  jabat  tangan.  Tidak  pernah  menolak  siapa  yang meminta  suatu  keperluan,  kecuali  dipenuhi keperluannya atau dengan kata -kata yang halus dan tidak dengan hati kasar dan sikap keras.

Rasulullah saw tidak pernah memotong perbicaraan orang  lain,  kecuali  jika  bertentangan  dengan  kebenaran sehingga  memotong  perbicaraannya  dengan  larangan atau  berdiri,  tidak  menganggap  dusta  kepada  seseorang, tidak dengki kepadanya dan tidak pula memintanya untuk bersumpah.


Rasulullah  saw sentiasa  menjaga  hak -hak tetangganya  dan  menghormati  tetamunya.  Waktunya  tidak pernah  berlalu  tanpa  beramal  untuk  Allah SWT atau mengerjakan  sesuatu  yang  menjadi  tugasnya.  Cinta kepada  optimis  dan  benci  kepada  pesimis,  jika  ada  dua pilihan,  maka  beliau  memilih  yang  teringan  di  antara keduanya  selama  tidak  merupakan  dosa.  Senang menolong  orang  yang  memerlukan  dan  membantu orang yang teraniaya.


Rasulullah  saw juga  mencintai  sahabat-sahabatnya, bermusyarwarah  dengan  mereka  dan  memperhatikan  keadaan  mereka.  Jika  ada  yang  sakit,  beliau  kunjungi, siapa  tidak  hadir  beliau  mengundangnya,  siapa  yang meninggal  dunia  beliau  mendo’akannya  serta  menerima alasan orang yang uzur kepadanya.


Baginya,  orang  yang  kuat  dan  orang  yang  lemah mempunyai  hak  yang  sama.  Ketika  beliau  berbicara, maka  jika  ada  orang  menghitung  perbicaraannya  tentu akan  dapat  menghitungnya  kerana  kefasihan  dan pelannya. Di samping itu, beliau juga suka bergura dan tidak mengucapkan kata -kata apa pun kecuali kebenaran

AWAS! JANGAN MELINTAS DI DEPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT


Rasulullah  saw bersabda:

Andai kata  orang  yang  melintas  di  depan  orang yang  sedang  solat  mengetahui  apa  dosanya,  tentu  ia berhenti empat puluh dan itu lebih baik baginya daripada lalu di depan orang yang sedang solat tersebut.”


Abu  Nadhar r.a berkata:  "Aku  tidak  tahu  apakah Rasulullah saw bersabda empat puluh hari, atau bulan atau tahun." (H.R; Bukhari).


Hadis  di  atas  menunjukkan  bahawa  lalu  di  depan (di  tempat  bersujud)  orang  yang  sedang  solat  akan mendapatkan  dosa  dan  ancaman,  sehingga  jika  orang yang  melintas  tersebut  mengetahui  dosa  yang  akan ditanggungnya,  tentu  ia  akan  berhenti  empat  puluh  hari, bulan  atau  tahun.  Sedang  jika  ia  lalu  agak  jauh  dari tempat sujud orang yang sedang solat tersebut, maka hal itu  tidak  apa -apa,  hal  ini  sesuai  dengan  pemahaman hadis  di  atas  yang  menyebutkan  tempat  kedua  tangan waktu sujud.


Bagi  yang  melaksanakan  solat  hendaknya meletakkan  sutrah  (pembatas)  di  depannya,  sehingga orang  yang  lalu  tahu  dan  tidak  lalu  di  depannya, sebagaimana sabda Rasulullah saw:

Jika  salah  seorang  di  antara  kamu  solat menghadap  ke  suatu  pembatas,  kemudian  ada  orang yang  lalu  di  depannya,  maka  hendaknya  ia menghalangi  orang  tersebut,  sedang  jika  orang  tersebut tetap  memaksa,  maka  bunuhlah  dia  kerana  sebenarnya orang tersebut adalah syaitan.”  (Mutafaq Alaih).


Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan yang memperingatkan melintas di depan orang yang sedang solat  ini,  berlaku  umum,  termasuk  di  masjidil  Haram mahupun  masjid  Nabawi  kerana  keumuman  hadis tersebut,  dan  kerana  Rasulullah saw mengucapkan  hadis tersebut di Mekkah dan Madinah. Dalilnya adalah:

Bukhari  menyebutkan  dalam  kitab  sahihnya;  Ibnu Umar  r.a pernah  mencegah  orang  yang  lalu  di depannya  ketika  ia  sedang  melakukan  tasyahud  di Ka’bah,  kemudian  ia  berkata:  "Jika  ia  tetap memaksakan  diri,  dan  tiada  pilihan  bagimu  kecuali harus membunuhnya, maka bunuhlah."

Al  Hafidz  Ibnu  Hajar  Al  Asqalany  dalam  kitab Fathul  Bari"  berkata:  penyebutan  “Ka’bah”  secara khusus  agar  tidak  terbayang  bahawa  melalui di depan  orang solat di Ka’bah diampuni kerana ramai.


Sedangkan  hadis  yang  diriwayatkan  oleh  Abu  Daud bukanlah  hadis  sahih  kerana  ada  perawi  yang  tidak diketahui.  Hadis  tersebut  adalah  sebagai  berikut; Ahmad bin Hanbal meriwayatkan kepada kami, Sufyan bin  Uyainah  meriwayatkan  kepadaku  dari  sebahagian keluarga  dari datuknya bahawa ia melihat Nabi saw solat di  depan  pintu  Bani  Sahm  (di  Masjid  Haram)  dan orang-orang lalu di depannya sedang antara keduanya tidak ada tanda batas.

Sufyan berkata: antara beliau dengan Ka’bah tidak ada  tanda  batas.  Sufyan  berkata:  Ibnu  Juraij  pernah menceritakan  kepada  kami  dari  ayahnya.  Kemudian aku  tanyakan  kepadanya,  maka  ia  berkata:  "Aku  tidak pernah mendengarnya dari ayahku, tetapi dari sebahagian orang dari keluargaku dari datukku".

Dan  Al  Hafidz  Ibnu  Hajar  Al-Asqalany mengatakan  dalam  kitabnya  “Fathul  Bari”  bahawa hadis tersebut “Ma’lul”.

Dalam  kitab  Bukhari  disebutkan:  dari  Abu  Juhaifah berkata  bahawa  Rasulullah saw  pernah  mengadakan musafir  kemudian  solat  Dzuhur  dan  Asar  dua raka'at  di  Batha’  (Mekkah)  dan  mendirikan  tongkat berkepala besi di depannya.

KESIMPULAN:

Melintas di depan  tempat  sujud  orang  yang  sedang  solat adalah haram dan mendapatkan dosa serta ancaman, jika orang  yang  solat  tersebut  meletakkan  tongkat/tabir  di depannya,  baik  di  tanah  Haram  mahupun  di  tempat  yang lain  sebagaimana  disebutkan  dalam  hadis -hadis  sahih di  atas.  Tapi  boleh  juga  bagi  orang  yang  terpaksa  ketika dalam keadaan amat sesak dan penuh sama sekali.

JANGAN BERALASAN DENGAN TAKDIR


Setiap  muslim  harus  berkeyakinan  bahawa  segala kebaikan  dan  keburukan  itu  terjadi  menurut  takdir  Allah SWT  dan  kehendak-Nya  serta  diketahui  dengan  ilmu-Nya. Namun  menjalankan    perbuatan  baik  atau  buruk  itu, timbul  atas  pilihan  hamba-Nya  sendiri,  sedang memperhatikan  perintah  dan  larangan-Nya  adalah  wajib bagi seorang hamba.


Oleh  kerana  itu  ia  tidak  boleh  berbuat  maksiat dengan dalih bahawa yang demikian itu sudah ditakdirkan oleh  Allah SWT.  Allah SWT telah  mengutus  Rasul-rasul -Nya serta  menurunkan  kitab -kitab,  agar  Rasul -rasul  itu menjelaskan jalan menuju kebahagiaan dan jalan menuju kesengsaraan.


Demikian pula Allah  SWT  telah memuliakan manusia dengan  akal  fikiran  dan  menerangkan  kepadanya  jalan yang sesat dan benar.


Firman Allah  SWT:

Sesungguhnya  Kami  telah  menunjukinya  jalan  yang  lurus;  ada  yang  bersyukur  dan  ada  pula  yang kafir.” (Q.S; Al Insan:  3).


Oleh  kerana  itu  apabila  meninggalkan  solat  atau minum  arak,  ia  berhak  dihukum  kerana  melanggar perintah/larangan  Allah  SWT  dan  pada  saat  itulah  ia  harus bertaubat dan menyesali perbuatan maksiatnya.

JANGAN BERSUMPAH DENGAN SELAIN ALLAH SWT


Sabda Rasulullah saw:

Janganlah  kamu  bersumpah  dengan  nama ayahmu.  Barang siapa  yang  bersumpah  dengan  nama Allah  maka  hendaknya  ia  berkata  benar,  barang siapa diberi  sumpah  dengan  nama  Allah  maka  supaya menerima,  dan  barang siapa  yang  tidak  menerima  maka terlepas dari Allah.”   (Sahih, riwayat Ibnu Majah. Lihat Sahih Al Jami’ No .  7124).


Sabda Rasulullah saw:

Janganlah  kamu  bersumpah  dengan  nama ayahmu,  atau  ibumu,  atau  sekutu- sekutu.  Janganlah kamu  bersumpah  kecuali  dengan  nama  Allah.  Dan janganlah  kamu  bersumpah  kecuali  dengan  berkata benar.”  (Sahih,  riwayat  Abu  Daud.  Lihat  Sahih  Al Jami’ No .  7126)


Sabda Rasulullah saw:

Barang siapa  bersumpah  dengan  nama  selain Allah,  maka  ia  telah  berbuat  syirik.”  (Hadis  sahih, riwayat Imam Ahmad dan periwayat lainnya).


Sabda Rasulullah saw:

Barangsiapa melakukan sumpah yang diharuskan kepadanya  (oleh  penguasa)  untuk  mengambil  harta kekayaan  seorang  Muslim,  tetapi  dia  dusta,  maka  ketika berjumpa  dengan  Allah  (pada  hari  kiamat)  Dia  akan murka kepadanya.”  (Muttafaq Alaih).


Sabda Rasululah saw:

Barangsiapa  bersumpah ,  lalu  memandang  lebih baik  membatalkan  sumpahnya,  maka    hendaklah  ia mengambil  yang  lebih  baik  dan  melaksanakan  kaffarat atas sumpahnya itu.”  (H.R; Muslim)


Sabda Rasulullah saw:

Barangsiapa  bersumpah,  tetapi  mengatakan: Insya -Allah”,  maka  jika  dia  mahu,  boleh  melaksanakan sumpahnya;  dan  jika  tidak,  boleh  tidak  melaksanakan tanpa  harus  membayar  kaffarat.”   (Hadis  Sahih, riwayat An -Nasa’i. Lihat Sahih Al Jami’ No .  6082).


Abdullah bin Mas’ ud r.a berkata :

Bersumpah dengan nama Allah tapi ia dusta, lebih baik  bagiku  daripada  bersumpah  dengan  selain  nama Allah walaupun ia benar.”


Sabda Rasulullah saw:

Barangsiapa  di  antara  kamu  bersumpah  dengan menyebut  nama  Al- Laata  dan  Al- Uzza,  maka  hendaklah ia  mengatakan:  Laa  Ilaaha  Illallah.”  Dan  barangsiapa berkata  kepada  sahabatnya  :  “Mari  kita  berjudi”,  maka hendaklah ia mensedekahkan sesuatu.”  (Muttafaq Alaih).


Sabda Rasulullah saw:

Barangsiapa  bersumpah  dengan  (menyebut) agama  selain  Islam,  sekalipun  dusta,  maka  ia  adalah sebagaimana  yang dikatakannya.” ( Muttafaq Alaih).


Maksudnya;  apabila  seorang  muslim  mengatakan bahawa  jika  ia  berbuat  demikian  maka  ia  adalah  orang Yahudi,  atau  Nasrani.  Dalam  masalah  ini,  apabila  maksudnya  mengagungkan  hal  itu  adalah  kafir.  Tetapi apabila  yang  dimaksud  hanyalah  pengandaian,  maka perlu diteliti; jika ia ingin menjadi seperti itu adalah kafir, tetapi  jika  ia  ingin  menjauhi  hal  yang  demikian  maka tidak kafir. (lihat; Fathul Bari, jilid;  11, hal .  536).


KESIMPULAN :

Hukumnya  haram  bersumpah  dengan  makhluk, seperti  Nabi,  Ka’bah,  amanat,  tanggung  jawab,  anak, orang tua, kehormatan, seorang wali dan sebagainya. Hal  ini  adalah  termasuk  syirik Ashghar  (kecil),  kerana mempersekutukan  Allah  SWT  dengan  mengagungkan selain-Nya ketika bersumpah dengan namanya.

Dan  perbuatan  semacam  itu  termasuk  dosa  besar yang  wajib  dilarang,  ditinggalkan  dan  bertaubat  darinya. Tetapi sumpah dengan nama selain Allah SWT  boleh menjadi syirik  akbar,  jika  orang  yang    bersumpah  dengan  wali umpamanya,  mempunyai  kepercayaan  bahawa  wali tersebut akan melakukan balas dendam kepadanya bila ia dusta  dalam  sumpahnya,  kerana  dia  telah mempersekutukan  Allah  SWT  dengan  si  wali  dalam melakukan balas dendam dan mendatangkan mudharat.



Sumpah  dengan  nama  selain  Allah SWT  bukan sumpah  yang  dibenarkan agama.  Orang  yang  bersumpah demikian  tidak  harus  melaksanakannya  dan  tidak  wajib baginya kaffarat

Barangsiapa  bersumpah  dengan  memutuskan silaturrahim,  atau  berbuat  maksiat,  maka  tidak  boleh  ia melaksanakan  sumpahnya  dan  hendaklah  ia  membayar kaffarat.  Kaffarat  sumpah  diterangkan  dalam  firman Allah SWT:

Allah  tidak  menghukum  kamu  disebabkan sumpah-sumpahmu  yang  tidak  dimaksud  (untuk bersumpah),  tetapi  Dia  menghukum  kamu  disebabkan sumpah-sumpah  yang  kamu  sengaja,  maka  kaffarat (melanggar)  sumpah  itu,  ialah  memberi  makan  sepuluh orang  miskin,  iaitu  dari  makanan  yang  biasa  kamu berikan  kepada  keluargamu,  atau  memberi  pakaian kepada  mereka  atau  memerdekakan  seorang  budak. Barangsiapa  yang  tidak  sanggup  melakukan  yang demikian, maka kaffaratnya puasa selama tiga hari. Yang demikian  itu  adalah  kaffarat  sumpah- sumpahmu  bila kamu  bersumpah  (dan  kamu  langgar).  Dan  jagalah sumpahmu.  Demikianlah  Allah  menerangkan  kepadamu hukum - hukum - Nya agar kamu bersyukur (kepada - Nya).”(Q.S; Al Maidah  :  89).

JANGAN PERCAYA KEPADA PERAMAL


Rasulullah saw bersabda:

Barang siapa yang mendatangi peramal atau ahli nujum,  kemudian  ia  mempercayai  apa    yang dikatakannya,  bererti  ia  telah  mengingkari  apa  yang diturunkan  kepada  Muhammad.”   (Hadis  sahih  riwayat Ahmad)


Haram hukumnya mempercayai ahli nujum, dukun, peramal,  tukang  sihir,  orang  yang  mengaku  mengetahui jiwa  manusia  atau  peristiwa-peristiwa  yang  lalu  yang tidak  diketahui  manusia  atau  mengetahui  apa  yang  akan terjadi  di  masa  yang  akan datang.  Sebab hal-hal tersebut hanya  Allah  SAW  yang  mengetahuinya,  kerana  termasuk kekhususan ilmu -Nya semata.


Allah SAW berfirman:

Dan  Dia  Maha  Mengetahui  segala  isi  hati.”(Q.S; Al Hadiid:  6).


Dan firman-Nya pula:

Katakanlah:  "Tidak  ada  seorang pun  di  langit dan  di  bumi  yang  mengetahui  perkara  yang  ghaib, kecuali Allah.” ( Q. S; An Naml :  65).



Rasulullah saw bersabda:

Barang  siapa  yang  mendatangi  seorang  peramal dan  menanyakan  sesuatu  hal  kepadanya,  maka  tidak diterima  solatnya  selama  empat  puluh  hari.”  (H.R; Muslim).


Apa  yang  dikatakan  oleh  para  peramal  itu sebenarnya  hanyalah  dugaan  dan  kebetulan  saja. Umumnya  tidak  lebih  dari  dusta.  Kerana  bisikan  syaitan dan  tidak  ada  orang  yang  terpedaya  kecuali  orang  yang kurang akalnya saja.


Andai kata  mereka  mengetahui  hal -hal  yang  ghaib, nescaya  mereka  akan  mengambil  harta  yang  tersimpan dalam perut bumi ini sehingga mereka tidak lagi menjadi orang  fakir  yang  kerjanya  mengkaburi/menipu  orang  lain,  hanya  mencari sesuap nasi dengan cara yang batil.


Kalau mereka benar-benar mengetahui hal -ha l yang ghaib,  maka  beritahukan lah  kepada  kami  apa  rahsia -rahsia Yahudi sehingga dapat ditumbangkan.

Tuesday 1 January 2013

HAL-HAL YANG MEMBATALKAN KEISLAMAN SESEORANG


Di  dalam  agama  Islam  ada  hal -hal  yang  dapat membatalkan  keIslaman  seseorang  apabila  ia mengerjakannya. Hal-hal tersebut adalah:

Berdo’a  dan  meminta  kepada  selain  Allah SWT , seperti;  meminta  kepada  para  Nabi  dan  wali -wali  yang sudah  wafat,  atau  kepada  makhluk  hidup  yang  ghaib.

Firman Allah SWT :

Dan  janganlah  kamu  menyembah  apa-apa  yang tidak  memberi  manfaat  dan  tidak  (pula)  memberi mudharat  kepadamu  selain  Allah;  sebab  jika  kamu berbuat  (yang  demikian)  itu,  maka  sesungguhnya  kamu kalau  begitu  termasuk  orang - orang  zalim  (musyrik).” (Q.S; Yunus :  106).



Dan sabda Nabi saw:

Baragsiapa  mati  dalam  keadaan  menyembah sekutu  selain  Allah,  nescaya  ia  masuk  neraka.” (HR. Bukhari).


Merasa  kesal  hatinya  dengan  tauhid  kepada Allah SWT dan  enggan  berdo’a  serta  meminta  pertolongan kepada para Rasul atau wali-wali yang sudah wafat, atau kepada makhluk hidup yang ghaib.


Firman Allah SWT:

Dan apabila hanya nama Allah saja yang disebut, kesal lah  hati  orang - orang  yang  tidak  beriman  kepada kehidupan  akhirat,  dan  apabila  nama  sembahan -sembahan  selain  Allah  yang  disebut,  tiba -tiba  mereka bergirang hatnya.” (Q.S; Az Zumar:  45).


Ayat  ini  juga  berlaku  terhadap  mereka  yang memusuhi  orang  yang  hanya  meminta  pertolongan kepada  Allah SWT  saja,  yang  mereka  sebut  “WAHABI”, jika  mereka  tahu  bahawa  WAHABI  itu  mengajak  kepada tauhid.

Menyembelih  binatang  untuk/karena  seorang  Rasul atau wali. Berdasarkan firman Allah:

Maka  dirikanlah solat  kerana  Tuhanmu  dan berkorbanlah.”(Q.S; Al Kautsar:  2).

Bernadzar  untuk  makhluk  sebagai  pendekatan dan  penghambaan  kepadanya.  Padahal  semestinya  hanya untuk Allah  SWT semata.


Firman Allah SWT:

Ya  Tuhanku,  sesungguhnya  aku   menazarkan kepada  Engkau  anak  yang  dalam  kandunganku  menjadi hamba  yang  soleh  dan  berkhidmat  (di  Baitul  Maqdis). Kerana  itu  terimalah  (nazar)  itu  dari  padaku. Sesungguhnya  Engkaulah  Yang  Maha  Mendengar  lagi Maha Mengetahui.”(Q.S; Al Imran :  35).

Melakukan thawaf di sekeliling kubur dengan niat ibadah. Kerana thawaf hanya dilakukan di sekeliling Ka’bah, berdasarkan firman Allah SWT:

“…Dan  hendaklah  mereka  melakukan  thawaf  di sekeliling  rumah  yang  tua  itu  (Baitulullah  ‘atiq).” (Q.S;  Al- Hajj :  29).

Tawakkal dan berserah diri kepada selain Allah SWT.


Firman-Nya:

“…  Maka  bertawakkallah  kepada - Nya  sahaja,  jika kamu  benar- benar  orang  yang  berserah  diri.” (Q.S; Yunus:  84 ).


Ruku’  atau  sujud  dengan  niat  mengagungkan raja atau para pemimpin, baik yang masih hidup mahupun yang  sudah  mati,  kecuali  yang  melakukan  hal  itu  kerana kebodohan  (tidak  tahu).  Kerana  ruku’  dan  sujud  adalah ibadah,  yang  hanya  dipersembahkan  untuk  Allah  SWT semata.



Mengingkari  salah  satu  rukun  Islam,  seperti; solat,  zakat,  puasa  dan    haji.  Atau  mengingkari  salah satu rukun  iman,  iaitu; iman  kepada  Allah SWT,  Malaikat, Kitab-kitab,  para  Rasul,  hari  Akhirat  dan  iman  kepada takdir  yang  baik  dan  yang  buruk.  Atau  mengingkari  hal -hal yang sudah jelas dalam agama.


Membenci Islam atau sebahagian dari ajaran Islam yang  sudah  merupakan  ijma’  para  ulama,  baik  yang menyangkut  masalah  ibadah,  mu’amalah,  ekonomi  atau akhlak.


Firman Allah SWT:

Yang  demikian  itu  adalah  kerana  sesungguhnya  mereka  benci  kepada  apa  yang  diturunkan  Allah  (Al Qur’an),  lalu  Allah  menghapuskan  (pahala-pahala) amal - amal mereka.” (Q.S; Muhammad :  9).


Mengolok-olokkan  ayat  Al  Qur’an,  hadis  sahih atau  salah  satu  hukum  Islam  yang  telah  disepakati  umat Islam.


Firman Allah SWT:

Katakanlah:  "Apakah  dengan  Allah,  ayat- ayat -Nya  dan  Rasul- Nya  kamu  selalu  berolok-olok  ?".  Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu telah kafir sesudah beriman …”. (Q.S; At Taubah:  65 -66).


Mengingkari Al Qur’ an, meskipun  sedikit saja, atau  hadis  sahih.  Ini  dapat  menyebabkan  riddah (keluar)  dari  Islam  apabila  dilakukan  dengan  sedar  dan sengaja.


Mencela  Allah SWT,  mengutuk  Islam,  menghina Nabi  saw  atau  memperolok-olokkan keadaan  beliau,  atau mengkritik  ajaran  yang  dibawanya.  Itu  semuanya menyebabkan kafir.

Mengingkari salah satu Asma’ , Sifat atau Af ’ al (perbuatan)  Allah SWT  yang  telah  ditetapkan  dalam  Al Qur’an dan Sunnah yang sahih, apabila dilakukan bukan kerana  tidak  tahu  atau  kerana  ta'wil.

Tidak  mengimani  seluruh  Rasul  yang  diutus oleh  Allah SWT  untuk  menyampaikan  petunjuk  kepada manusia,  atau  mengurangi  jumlah  mereka.  Firman  Allah SWT:

..Kami  tidak  membeza- bezakan  antara seseorang pun  (dengan  yang  lain)  dari  Rasul- Rasul-Nya..”. (Q.S; Al Baqarah :  285).

Memutuskan  perkara  dengan  selain  hukum Allah SWT ,  dengan  meyakini  bahawa  hukum  Islam  tidak sesuai  lagi  untuk  diterapkan,  atau  membolehkan berhukum dengan selain hukum Islam. Firman Allah SWT:

“… Barangsiapa  yang  tidak  memutuskan  perkara menurut  apa  yang  diturunkan  Allah,  maka  mereka  itu adalah orang- orang yang kafir.” (Q.S; Al Maidah:  44).

Menjadikan  selain  Islam  sebagai  hakim (pemutus perkara), tidak rela atau menolak hukum Islam, atau  merasa  keberatan  dengan  hukum  Islam. 


Firman Allah SWT:

Maka  demi  Tuhanmu,  mereka  pada  hakikatnya tidak  beriman  sehingga  menjadikan  kamu  hakim terhadap  perkara  yang  mereka  perselisihkan,  kemudian mereka  tidak  merasa  keberatan  dalam  hati  mereka terhadap  keputusan  yang  kamu  berikan  dan  mereka menerima dengan sepenuh hati.” (Q.S; An Nisaa ’:  65).


Memberikan hak membuat undang-undang dan hukum  kepada  selain  Allah SWT ,  seperti  sistem kediktatoran (seorang pemegang kekuasaan mutlak dalam menjalankan pemerintahan negara)  atau  sistem  yang  lain.  Di mana   mereka membolehkan  untuk  menentukan  hukum  yang bertentangan dengan hukum Allah SWT.


 Firman Allah SWT :

Apakah mereka mempunyai sembahan - sembahan selain  Allah  yang  mensyari'atkan  untuk  mereka  agama yang tidak diizinkah Allah …”. (Q.S; Asy Syuura :  21).


Mengharamkan  sesuatu  yang  dihalalkan  Allah SWT  atau  menghalalkan  sesuatu  yang  diharamkan -Nya. Seperti menghalalkan zina atau riba bukan kerana ta’wil.


Firman Allah SWT:

“…Padahal  Allah  menghalalkan  jual - beli  dan mengharamkan riba…”. (Q.S; Al Baqarah :  275).


Percaya  terhadap  ajaran -ajaran  yang  merosakkan Islam,  seperti  komunisme,  atheisme,  freemasonry Yahudi, sosialisme, marxisme, sekularisme, nasionalisme yang  lebih  mengutamakan  orang  Arab  non  Muslim daripada orang non  Arab yang muslim.

Firman Allah SWT:

Barangsiapa  mencari  agama  selain  Islam,  maka sekali- kali  tidaklah  akan  diterima  (agama  itu)  dari padanya,  dan  dia  di  akhirat termasuk orang- orang yang rugi.” (Q.S; Ali Imran :  85).


merubah  agama  dan  pindah  dari  Islam  ke agama lainnya. 


Firman Allah SWT:

Barangsiapa  yang  murtad  di  antara  kamu  dari agamanya,  lalu  dia  mati  dalam  kekafiran,  maka  mereka itulah  yang  sia - sia  amalnya  di  dunia  dan  akhirat…”(Q.S; Al Baqarah :  217).


Sabda Nabi saw:

Barang  siapa  yang  merubah  agamanya  maka bunuhlah ia.” (H.R; Bukhari).


Membantu  orang  Yahudi,  Nasrani  atau Komunis  serta  bantu-membantu  dengan  mereka  dalam melawan orang Islam.


Firman Allah SWT:

Hai orang- orang yang beriman, janganlah kamu mengambil  orang- orang  Yahudi  dan  Nasrani  menjadi pemimpin – pemimpin mu.  Sebahagian  mereka  adalah pemimpin  bagi  sebahagian  yang  lain.  Barangsiapa  di antara  kamu  mengambil  mereka  menjadi  pemimpin, maka  sesungguhnya  orang  itu  termasuk  golongan mereka.” (Q.S; Al Maidah:  51).


Tidak  mahu  mengkafirkan  orang  komunis  yang tidak  percaya  kepada  Tuhan,  atau  orang  yahudi  dan nasrani  yang  tidak  percaya  kepada  Nabi  Muhammad saw. Padahal  Allah SWT  sendiri  telah  mengkafirkan  mereka.


Firman -Nya:

Sesungguhnya  orang - orang  kafir,  yakni  ahli Kitab  dan  orang  musyrik  (akan  masuk)  ke  neraka Jahannam;  mereka  kekal  di  dalamnya.  Mereka  itu adalah seburuk- buruk makhluk.” (Q.S; Al Bayyinah:  6).


Pendapat  sekelompok  orang  sufi  tentang wihdatul-wujud (union mistik), iaitu bahawa apa yang ada di  bumi  ini  adalah  wujud  Allah SWT.  Bahkan  ada  tokoh mereka yang mengatakan:


Anjing dan babi itu tiada lain
Kecuali Tuhan kita
Dan Allah itu tiada lain
Kecuali pendeta dalam gereja.


Dan tokoh mereka, (Al- Hallaj) pernah mengatakan: Aku  adalah  Allah  dan  Allah  adalah  aku” .  Maka  para ulama memutuskan hukuman mati terhadapnya.

Berpendapat bahawa agama terpisah dari negara dan  bahawa  Islam  tidak  mempunyai  teori  politik,  sebab pendapat  ini  adalah  pendustaan  terhadap  Al  Qur’an, hadis dan sirah (sejarah kehidupan) Nabi saw.

Berpendapat,  sebagaimana  yang  dianut  oleh sekelompok  orang  sufi,  bahawa  Allah   menyerahkan kunci-kunci  semua  urusan  kepada  para  wali.  Ini merupakan  syirik  dalam  af’al  (perbuatan)  Allah SWT, bertentangan dengan firman-Nya:

Kepunyaan - Nyalah kunci- kunci  (perbendaharaan) langit dan bumi”. (QS . Az Zumar :  63).


Hal-hal  yang  membatalkan  keIslaman  ini  se upa dengan  hal -hal  yang  membatalkan  wudhu’.  Apabila seorang muslim melakukan salah satu hal tersebut, maka hendaklah  ia  memperbaharui  keIslamannya, meninggalkan  hal  yang  membatalkannya  dan  bertaubat kepada Allah   sebelum mati. Bila tidak demikian, maka akan sia-sia dan terhapuslah amalnya serta akan kekal di dalam neraka Jahannam.


Firman Allah SWT:

Jika  kamu  mempersekutukan  (Allah);  nescaya akan  hapuslah  amalmu  dan  tentulah  kamu  termasuk orang-orang yang merugi.” (Q.S; Az Zumar:  65).


Rasulullah saw  pun  telah  mengajarkan  kepada  kita agar berdo’a:

Ya  Allah,  kami  memohon  kepada-Mu perlindungan  dari  perbuatan  syirik  apa pun  yang  kami ketahui.  Dan  kami  memohon  kepada- Mu  ampunan  atas perbuatan  (dosa)  yang  tidak  kami  ketahui.”(HR.  Imam Ahmad, dengan sanad hasan).







Permata Delima Putih dan Teras Gemunggal